måndag 18 oktober 2010

Virkat

Jag virkar gardiner till buan. De här gamla klassiska "Sonja Stjernquist-gardinerna" blir det och den ena, av två planerade, är färdig - förutom några trådar som ska fästas. Sådant kan jag dra på en evighet.

Jag trodde att det var helt ute med virkade gardiner. Jag vet inte när jag såg några senast. Men nu är det ett flertal av mina kolleger som bestämt hävdar att det håller på att bli inne igen och att man ser dem i vart och vartannat inredningsmagasin. Där ser man! Tänk om jag går och blir inne på gamla dar.

Och av baksidan ser man ungefär hur gammalt mitt mönster är. Ho ho!

6 kommentarer:

funderationer sa...

Härligt! Superfint mönster! Och här är en till som inte fäster trådar förrän det verkligen verkligen måste göras... :-)

Marie sa...

ÄNTLIGEN!, blir mitt spontana utrop då - det enda jag kan är att virka och det var längesen jag fann nåt....riktigt syfte att göra det, ingen jag försökt prångla på mina alster har varit särskilt intresserade de senaste tio åren :)

Vädrar morgonluft!

Scylla sa...

funderationer: Ja, det är väl lustigt att det ska vara så ogörligt att ta itu med eländet!

Mårr: Grytlappar, darling! Grytlappar! Hejans käcka mönster från 70-talet kommer inom kort. I en blogg nära dig. Ho ho! Och just idag har jag fått en bok men amiguramis ('origamis' höll jag på att skriva; vad heter skrällerna?). Nog måste väl en distriktsläkar ha lite sådana på rummet till småbarnens fromma?! Virka på du!

Marie sa...

Jag är nedlusad med grytlappar, men inga i käcka 70-talsmönster - och det skulle nog inte göra nåt att fräscha upp beståndet, så shoot! :)

@MiaModesty sa...

Hej!
Jättefina gardiner du virkar. Har letat länge efter ett virkmönster som ej har blommor och undrar nu om du kan sälja ditt mönster till mig?

Scylla sa...

mia magnusson: Visst! Maila din adress till petra.sj(snabela)telia.com så kopierar jag och skickar till dig. Och jag vill naturligtvis inte ha något betalt för det. Fast jag är just på väg till Gotland, så det tar någon vecka.