måndag 14 december 2015

Rimfrost


När jag skjutsade ungarna i morse var det fortfarande mörkt. Rimfrosten täckte mark och träd med stora spretiga kristaller. När jag svängde ner mot dagmamman hoppade en ekorre ut på vägen. Den fnattade lite hit och dit innan den bestämde sig för var den skulle och försvann in genom en häck. Den var ganska brun.

Händerna värkte av kyla när jag fixade djuren. Det kändes betydligt kallare än de -10°. Det var för luftfuktigheten, antar jag, för nog måste det vara ordentligt fuktigt i luften om det ska bli så där stora frostkristaller - eller?


Jag har krupit upp i en fåtölj och tänt ljus och en brasa, för här är bara 17° på nedervåningen. Där uppe är det däremot varmt och skönt. Jag har suttit och virkat och googlat lite efter julklappar. För en gångs skull känner jag mig inte särskilt stressad. Jag har en del grejer kvar ute som jag behöver ta in för vintern, men det kan vara till en annan dag.


Inga kommentarer: