onsdag 9 december 2015

Sätergläntan


I söndags var det öppet hus på Sätergläntan. Det var första gången jag var där, skam å sägandes, så nära som jag bor och så länge som jag velat åka dit.


Det var så skönt att få gå runt i den vackra miljön full av skaparkraft och -lust och titta på hantverk.. Jag mötte en av bibliotekarierna här på kommunbiblioteket och en synnerligen trevlig kvinna från grannbyn som jag träffat några gånger i samband med Trädgårdsamatörernas träffar och pratade en stund med dem var. Bibliotekarien skjutsade jag hem också.


Man fick prova på att karda och spinna. Men det gjorde inte jag för det var upptaget där. Och så är jag ju lite blyg också, och travar inte fram hur som helst och ber att få prova. Lite synd.


Elevarbeten i form av vävda badlakan.


Eleverna hade fått som uppgift att designa och sy en kjol som skulle stämma med deras egen personlighet. Jag fastnade för den lilla dekorationen i bussarongens sprund.


Och här är en provväv av Jenny Olsson, i Gagnefkrus, daldräll och tuskaft. Så makalöst vacker.


Den här kudden kunde man köpa som materialsats i butiken. Jag blev väldigt sugen. Det var nog tur att jag inte hade något fungerande kort när jag var där. Jag nöjde mig med en tovad fågel och några kort.




1 kommentar:

Viola_T sa...

Det ser ut att vare en mycket fin och inspirerande julmarknad. Så olik många andra. Önskar jag hade kunnat vara där. Slöjd och hantverk är grejen.