måndag 28 augusti 2017

Heliga Birgitta i Öppet arkiv

Jag har sjukskrivit mig en vecka i ett försök att komma på fötter så pass igen att jag orkar med 2½ månads (på 85%) randning på Kardiologen. Sedan ska jag vara klar med sammanlagt 18 månaders randning (heltid) i medicin och kardiologi. Så här sitter jag i min fåtölj och orkar i princip inte resa mig. Det var med nöd och näppe jag tog mig ur sängen och fick gjort mig lite kaffe.

Jag hittade en serie om Heliga Birgitta på SvT Play, Öppet arkiv, och den har jag nu sett.


Jag blir inte klok på denna min dragning till kyrkor, kyrkorummet, kloster - jag är ju inte ens troende - och i synnerhet, kanske, klosterkyrkorna i Vadstena och Varnhem. Vad är det som lockar och drar? Vad är det som ger mig sådan frid? Vad är det som förundrar mig så?


Jag har faktiskt inte fått klart för mig förrän nu att klosterkyrkan i Vadstena är byggd enligt Heliga Birgittas anvisningar. (Nej, trots denna min fascination är jag inte särskilt påläst; när skulle jag ha läst?) Jag har mest förundrats över att Heliga Birgitta, inklusive reliker, är så närvarande i en kyrka som tillhör Svenska kyrkan. Ett katolskt helgon i Svenska kyrkan!


Varje gång jag passerat Vadstena, har jag bara varit tvungen att besöka kyrkan. Och har det varit så sent att den hunnit stänga har det riktigt gnagt i mig av en känsla av förlust.

Jag har en kurs i Helsingborg inplanerad under hösten. Då blir det Vadstena igen på vägen upp. Eller ner. Eller upp och ner.



Inga kommentarer: