tisdag 10 mars 2009

Inte i år

(SKYLLA PÅ HYPODEA)


Den vanliga fröfrossan har inte infunnit sig i år. Inte ens STA:s frölista lockade nämnvärt. Jag vet inte om innehållet var tråkigare i år eller om det bara var lusten som saknades. Eller kanske platsen. Inte sett till planteringsbara kvadratmetrar, utan till färdiga rabatter. Det är mycket jobb med att bryta gräsmatta och anlägga annat. Nog fanns det väl woodlandväxter (-fröer) som lockade, men här finns inget woodland att plantera i. Än.

Jag beställde mina 20 portioner från STA, det gjorde jag, men ingenting från andra omgången. Det var första gången, första gången på drygt tio år. Och inte har jag beställt från Konnässörskklubben och inte från Impecta eller Rara Växter.

Jag har – som nämnt i annans kommentarsfält – en hel del fröer över. En del många portioner, en del någon enstaka liten, en del nya fröer, en del lite äldre. Om någon behöver så hypomaila.

Rosenpion, Paeonia veitchii var Woodwardii (rosa) och blekrosa
Engelsk vallmo Meconopsis cambrica orange, mix dubbla och enkla
Hässleklocka Campanula latifolia vit
Liten fingerborgsblomma Digitalis lutea gul
Stor blåklocka Campanula persicifolia
Akleja Aquilegia vulgaris
Pionvallmo Papaver paeoniflorum
Praktbetonika Stachys macrantha
Havtorn Hippophae rhamnoides
Fingerborgsblomma Digitalis purpurea
Rosenmynta Calamintha grandiflora
Purpurklätt Lychnis coronaria knallrosa och vit
Fläder Sambucus nigra
Stor vallmo Papaver orientale ’Royal Wedding’ vit med svart mitt
Porslinsbräcka Saxifraga urbium gulvariegerad
Körsbärsbenved Euonymus planipes
Kardvädd Dipsacus fullonum
Rysk martorn Eryngium planum
Martorn Eryngium amthystinum
Blågull Polemonium caeruleum
Läkemalva Althaea officinalis
Bolltistel Echinops sphaerocephalus
Alpklematis Clematis alpina mix
Alpaster Aster alpinus
Stockros ’The Watchman’
Stockros ’Maroon’

Och en jäkla massa mer som jag inte orkar skriva ner, men som man kan fråga efter om det är något specifikt man längtar efter.


Kommentarer:

[2009-03-10 11:19] Moot: Ojojojoj har du en hel äng att odla på?? :-)

[2009-03-10 12:19] morsan: Ingen lust här heller! Kanske för att det kom 2 dm snö igår till den dryga halvmetern som redan låg :(
Men någon gång kommer väl våren och därmed planteringslusten till oss båda (hoppas jag)

[2009-03-10 13:00] Anni: Bara namnen låter så vackra! Fast jag har bara några små ynka balkomglådor...

[2009-03-10 14:20] Jazzie: Oj vad frön. Bolltistel!! Jag vill utnämna bolltistel till typ ballaste man kan ha. Var hos en kompis förra sommaren som hade bolltistel i sin rabatt. Coooooolt! Jag vill ge mamma bolltistlar. Vet bara inte vart jag ska placera dem. Tomten är nog så stor att de borde få plats, men allt är en salig röra.

Annars så undrar jag vad som sägs om Aklejafrön. Jag skördade våra vildvuxna aklejor på landet i höstas. Men nu vet jag inte när jag ska plantera dem. Tänkte försöka sätta några i kruka och se om de trivs.

[2009-03-10 16:22] Skylla: @Jazzie: Eh... ursäkta om jag är lite trög, men undrar du hur du ska så aklejafröerna - eller funderar du bara på när du ska placera ut plantorna? Och menar du att du vill ha bolltistelfrön av mig, eller att du har tänkt köpa plantor till mor? :)

[2009-03-10 21:10] Garbo: Jag har länge drömt om en praktfull klematis men aldrig tagit steget. Nu undrar jag hur långt de kan komma från frö om de drivs upp av en amatör som jag? Känns lite dödfött, eller? Har du lyckats? *nyfiken*

[2009-03-10 22:05] Skylla: Garbo: Klart att du kan dra upp klematis! Det är bara att så och sätta ut och vänta på att det gror. (Men du vet väl att alpklematis har små klockor och inga sådna där stooora flata blommor? Eftersom du skriver 'praktfulll' så börjar jag ana oråd, ha ha)

[2009-03-11 08:39] Jazzie: Du är nog inte så trög, jag är nog bara svamlig.
Jag undrade nog om det på dina aklejapåsar står när fröna bör sås. Och vad gäller bolltistel så hade jag gärna fiskat efter frön från dig om jag vetat vart jag ska göra av dem. Men nu vet jag ju inte det. Så uttalandet om bolltistel var nog mest att jag verkligen tycker de är de ballaste som finns :)

[2009-03-11 09:13] Skylla: @Jazzie: Så dem direkt och ställ ut krukorna.

[2009-03-11 17:15] Jazzie: Skylla - så dem dirket? Alltså så dem nu och ställ ut krukorna...

*skrattar* Förså, direktså, så direkt, det är så många så :)

[2009-03-11 17:52] Skylla: @Jazzie: Apselut. Ut med dem bara! Jag tror de behöver en köldknäpp för att gro - och även om de nu inte gör det, så mår de inte dåligt av det. Och ja, det är väl lättast att hålla koll om man har dem i krukor. Har man tendens att glömma vattna kan man sätta dem i påsar. ICAs 2 l är bra men inte COOPs :)

Inga kommentarer: