söndag 29 mars 2009

Men vad i...

(SKYLLA PÅ HYPODEA)


Två av tre läkemedel till barn ordineras utan stöd i Fass skriver Läkartidningen(!) jävligt vältimat och fint. Och vad skulle det nu tänkas kunna bero på? Ska vi ha en j-ä-t-t-e-s-v-å-r gissningstävling?

Och jag, som nu faktiskt på allvar har funderat på palliativvård (som nu inte är någon egen specialitet), undrar i dessa tider om jag vill vara doktor överhuvudtaget. Ja, på vårdcentral då kanske, där patienterna har den goda smaken att inte ligga och dö till höger och vänster, med smärtor och ångest som måste - anser jag - lindras.

Jag skulle vilja se den där EQ-befriade paragrafryttaråklagaren tvingas stå bredvid en patient med, inte bara ångest, utan komplett panik över att inte kunna andas - vilket för övrigt var ett mindre angenämt inslag i min fredagseftermiddag. Eller varför inte uppleva det själv.

- Nja, vänta ska jag se i FASS om indikationen verkligen gäller jurister. Vad väger du? Upp på vågen här, så ska vi ta en vikt! Och nu, ska jag gå och hämta min miniräknare och se till att dosen blir på pikogrammet rätt. Det vore väl synd om dina kolleger skulle tvingas komma och sätta handfängsel på mig.



Kommentarer:

[2009-03-29 11:57] Mårr: Åh.
<3
(Törs inte ens gå igång och tycka i skrift ang. detta, men det gör du and I löve you.)

[2009-03-29 14:10] KD: Önskar att paragrafryttaråklagaren fick läsa det här. Kanske skulle det bli en tankeställare?

[2009-03-29 15:29] kicko: Javafan liksom - när folk ändå ska dö är det väl schysst att låta dem göra det utan smärta och ångest i den mån det går att på kemisk väg minska den, istället för att behöva lida för att läkaren är rädd för jurister? *morrar*

[2009-03-29 15:30] Garbo: Jag läste också det där och suckade högt för mig själv. Bra att du tar upp det.

Inga kommentarer: