lördag 28 mars 2009

Lata lördag

Det påstås att läkare i staterna arbetar 80-timmarsvecka. Det gör nu inte jag. Å andra sidan tjänar de tio gånger mer än jag gör. Icke-80-timmarsvecka i all ära, men att komma hem i anständig tid om eftermiddagarna kan man bara drömma om. I fredags gick jag hem klockan sex (slutar halv fem) och då hade jag ändå lämnat två epikriser odikterade. Min överläkare kom och sa: Ta helg nu, Skylla! sedan gick han själv för att fortsätta arbeta. Jag försökte döva min känsla av att vara en ful, hemsk smitare med att tänka på att jag har små barn hemma.

Igår kväll och natt snöade det ytterligare tio centimeter - vad nu det skulle vara bra för. Jag förstår inte vad du gnäller för, poosingen. Ut och vintersporta du bara, marsch pannkaka!

Som vanligt lyckades jag inte få ut mina perennsådder i tid, utan det har börjat gro här inne. Jag hade tänkt att sätta ut krukorna med det grodda i fönstret i verkstaden, men när det blev -17° vågade jag inte. Jag är inte alls säker på att det håller sig över nollan där ute i såpass sträng kyla. Så nu står de här inne, de små liven, läkerudbeckia, en slags blekgul vädd, sandnejlika, stenfjärva och gulnonnea. Och trots allt så är det ju inte helt fel med det där nygrodda, ljusgröna. Man behöver sådant så här års. Sensitivan och neriumen har också grott :)

Men inte en enda fröportion har ni hjälpt mig att bli av med, era svårflirtade skrällen!

Trollungen är fortsatt gnällig efter två dagar med hög feber. Han vill upp i min famn och snutta ungefär var tjugonde minut. Det får han inte. Jo, alltså, han får komma upp i min famn, men han får baske mig inte snutta var tjugonde minut. Och när han inte får det så skriker han så, ta mig fan, taket håller på att lyfta här. Just nu sitter han i alla fall ute i bilen och sover.

Sliten efter en tung vecka gör jag inte många knop här hemma, men jag har i alla fall städat övervåningen och toan där nere, röjt lite i köket, kört en maskin tvätt och duschat.

Älsklingen har annonserat att han - till min stora förvåning - vill se Robinson ikväll. Så Robinson får det bli. Jag har inte så höga krav på lördagkvällarna nu för tiden. Att, alltmedan troll och drakar snusar sött i sina sängar, få krypa upp i soffan med Älsklingen och slötitta på tv och dricka calvados räcker gott.


Och bara som en allmän upplysning så är jag idag psittacosaurusmamma med hela fem ungar - tänka sig!



Kommentarer:

[2009-03-28 18:11] Malena: Roligt skrivet om än jobbigt i vardagen!

Var det där sista ett facebook test eller?

[2009-03-28 18:35] Skylla: @Malena: Ha ha! Nej, det är min dinosauriefixerade Drakunge som utnämnt mig till sådan.

[2009-03-28 21:37] Ipppo: Och jag har smuttat grappa och tittat på Robinson i ett för övrigt helt nedsläckt hus! :)
Men - ingen spekulant på fröer!?! Jag som direkt satte mig på händerna när jag läste din frölista för att låta andra intresserade hinna före! Det får nog bli ett hypomail till Skylla iallafall...
Men först Trädgårdsmässa imorgon! Hojta till om du vill att jag ska kika efter något speciellt åt dig!


[2009-03-28 21:46] Skylla: @Ipppo: Tack, nej inget jag önskar för egen del. Men ge Gesneriasterna på Rådgivningsgatan en chans för egen del. Kanske lite Achimenes-rhizomer (5-öring)? Det brukar vara trevligt att ha. Och så ynglar de av sig.

[2009-03-28 21:50] Ipppo: Jaaa - femöringar har jag haft förut, fast nu var det några år sen! Kanske dags att prova igen?
Annars är jag ju en pelargongalning, ska dock försöka att inte släp
a med mig alltför många sticklingar hem.

[2009-03-28 21:56] Skylla: @Ipppo: Min mamma skickade fyra sorters Achimenes förra våren, utan att jag ens bett om det eller önskat några, och himmel vad glad jag blev för dem, de blommade och blommade och var så fina. Jag får lust att skaffa fler.

[2009-03-28 22:14] Sheela: Åh, vädd i alla dess former är bland det finaste som finns!

[2009-03-29 00:12] repoo?: Men skylla, det är klart jag vintersportar nu när det ÄNTLIGEN är vinter igen! :) Hurra!

[2009-03-29 10:31] Skylla: Hrm, mina kommentarer försvinner ju :(

@repoo: Men poosingen, det har inte VARIT något annat än vinter de senaste fyra månaderna, ju.

@Sheela: Ja, vädd är underbart. Och så drar de till sig så mycket bin, humlor, fjärilar och blomflugor, och det är ju särdeles trevligt :)

Inga kommentarer: