söndag 12 april 2009

Bäska droppar

(SKYLLA PÅ HYPODEA)


Jodå, våren har kommit även till mina breddgrader. Sädesärlan är tillbaka på gården och det är bara några snöfläckar kvar. Under smultronschersminen blommar några porslinshyacinter och i syrenhäcken några snödroppar. Ett par dubbla snödroppar blommar nere vid staketet. Där har jag inte planterat snödroppar - mig veterligen. Endera har de kommit med pärlhyacinterna från Pappa eller så är det en felleverans från "Blombollarna".

Ni anar inte hur många påskägg påskharen var här och värpte. I ett av äggen låg en skattkarta som ledde Drakungen runt gården. Och tänk, på eftermiddagen så ringde de från påskharens kansli och sa att det hade kommit ytterligare en leverans till något av uthusen. Älsklingen gick ut med telefonen i hand och meddelade Drakungen som blev alldeles till sig och sprang och letade. Sedan undrade han om det var påskharen själv som hade ringt, men Älsklingen sa att det var hans medhjälpare, för påskharen själv har ju så mycket att göra med att springa runt och värpa. Han hade till och med varit till tonårsbarnen i granngården, det såg vi, för de var ute och letade i trädgården, klädsamt rodnande när det såg att vi leende tittade på dem :)

Idag har jag fejat lite i trädgården. Eller, ja, på den gigantiska gräsmattan, ska jag kanske säga. Någon trädgård är det ännu inte. Jag har - på vissa ställen i alla fall - krattat undan de värsta gräs-löv-björkfrö-kakorna så att vårlök och gräs ska orka igenom, och jag har röjt min rundel runt flaggstången och klippt ner det döda på plymspirean - en av de typ 10 växterna som fanns på dessa 2000 kvadrat när vi flyttade hit. Jag har aldrig varit svag för plymspireor, men eftersom här inte finns någonting på tomten, och det trots allt är en gammaldags växt som passar in i miljön, så får den stå kvar. Åtminstone tillsvidare.

Trollungen ligger i sängen och sjunger Lilla snigel - nysnuttad och med oborstade tänder.

Och satan vad gott det är med sill, Västerbotten och Bäska droppar.


Kommentarer:

[2009-04-13 09:45] Ipppo: Sädesärla!?! Det har jag inte sett här ännu...

Inga kommentarer: