måndag 13 april 2009

Så här ere

(SKYLLA PÅ HYPODEA)


Jag är faktiskt klar med medicin. Skulle ha varit. Som ni vet har jag problem med akuteriet. Som ni också vet så sa jag ifrån. Jag fick fullt stöd. De jourer jag hade kvar gick jag, och A-jour och bakjour påtalades om mina problem och att jag behövde stöd. En A-jour hann vi inte varsko. Jag tyckte inte att det gjorde så mycket, för jag kunde ju säga till henne när vi träffades. Ha ha, hon försvann direkt på två ST-höjningsinfarkter på raken och jag var ensam med prio 1:orna. Det gick det med. Schemaläggaren tyckte att det kunde räcka med de jourer jag hade inplanerade och att jag tog en kvällsjoursvecka med min handledare – vilket handledaren föreslagit och jag meddelat schemaläggaren.

Sedan kom dr E – som jag jobbat med på geriatriken – och påtalade att jag även som blivande geriatriker måste randa åtminstone ett år på medicin, och då blir det A-jourer och nattpass så det står härliga till. Ja men blä, liksom!

Då föreslog jag min studierektor en månads utvidgad AT på akuten (man kan få tre, och de är egentligen till för att man ska få in en fot inom specialiteter dit många söker och där man har små chanser att få vik eller ST-tjänst) – på mina villkor. De accepterade och enligt uppgift ska klinikchefen ha varit mycket positiv. Mina villkor är att jag ska gå en månad på akuten, troligen två veckor dag, en vecka kväll och en vecka natt. Jag ska gå som extra förstärkning och hjälpa till att ”skotta undan” (som det heter) men när det kommer prio-1:or ska jag kunna gå med in och bara stå och titta på hur de erfarna beter sig. På så sätt kommer jag att skaffa mig ett minnesbibliotek att gå efter när jag står där ensam och min hjärna inte fungerar i stressen. Jag vet att en del av de rätt erfarna ST-läkarna som går som A-jour tycker att det är svinjobbigt med jourer och nästintill olidligt att gå nattjourer. Jag tänkte att jag skulle få gå dubbelt med någon av dem, då kan vi stötta varandra.

Kommande vecka är en valfri och jag ska gå med palliativvårdsteamet. Därefter har jag en månad vårdcentral och en vecka röntgen. Vårdcentral, så här i början, är mest att titta runt och få en överblick.

Lite lugn och ro med andra ord. Lugn och ro och lisa.

Och därefter, vet ni, därefter…

:)

Jag ska vara mammaledig i sommar. Jag har ju inte tagit ut en enda mammadag än - och inte varit ledig alls på två somrar.


Kommentarer:

[2009-04-13 20:03] tori: åh men heja!

[2009-04-13 20:15] Morris: Jag har två väldigt nära vänner som är läkare (ST) och inte alls gillar akuten och jouren. Det verkar som att det är något man måste igenom och överleva.
Jag hejar och beundrar er som vill och kan!
Kram.

[2009-04-13 20:18] Bonita: Lugn och ro är något jag önskat dig... skönt..

[2009-04-13 21:34] Kandidat Dro: Skönt att du inte gav upp utan hittade ett sätt som fungerar för dig. Tufft!! Jag är imponerad.

[2009-04-13 22:33] Havregryn2: Vad skönt att det ordnar sig, härligt att du stått upp för dig själv.

[2009-04-16 14:10] Mårr: Men åh, vilken gulddeal, vad bra att det gick att fixa! Bästskyllajzan, allt kommer att ordna sig, det är jag säker på.

Inga kommentarer: