tisdag 28 april 2009

Det sprack

(SKYLLA PÅ HYPODEA)

Jo, de där parfymerna... Jag hade någon vild idé om att skaffa en blogg enkom för parfymrecension. Lägga upp bild på flaskan och sedan en kortare text med mitt omdöme. Det kunde ju vara bra att ha att gå tillbaka till, tänkte jag, och jag vet ju att några är nyfikna på de där små flaskorna - eller snarare det som är i dem.

Ha ha! Jag insåg snabbt att jag inte är någon Betty när det gäller att recensera parfym. Jag kan omöjligt klura ut vad dofterna(/stankerna) är uppbyggda av och det där med topp-, hjärt- och basnot och hur de utvecklas över tid är bara att glömma.

Fyra har jag provat hittills, och här har ni nivån på mina iakttagelser:

1) Gurka/melon blandat med liljekonvalj. Utvecklas till den där stickiga lukten som jag tycker så illa om. Stinker.

2) Blommig med liljekonvalj. Bättre än ettan, men inte mer.

3) Ganska maskulin och kryddig. Rätt ok. Försvinner snabbt.

4) FASANSFULL blommig stank. Får mig att tänka på narcisser, av någon underlig anledning, för narcisser luktar ju gott. Måste genast springa och tvätta mig. Fortsätter att stinka vad jag än gör. Huvudvärk och illamående.


Ja, ni ser! Ingen större idé med någon blogg. Ack vad jag känner mig plump och oförfinad.



Kommentarer:

[2009-04-28 20:40] BettyB: Men jag kan ju ingenting och hajar noll av basnoter och sånt, jag bara tyckte ju, precis som du. Skriv om dem här! Vad hette de du provat hittills?

[2009-04-28 20:54] Skylla: @BettyB: Ja, men du kunde ju i alla fall känna vad de var uppbyggda av och ge en sammansatt recension. Stinker och liljekonvalj är ju inte särskilt upplysande eller roligt att läsa, ha ha.

1) Unbound/Halston 2) Capri/Adrienne Vittadini 3) Madame/Lancetti 4) Carolina Herrera/dito

[2009-04-28 21:30] Sheela: "Stinker och liljekonvanlj" är jätteroligt att läsa om, så det så :)

När det gäller den fjärde så förstår jag precis hur du menar, med narcisslukten. En liten narciss-pust kan vara trevligt, men i längden tycker jag att doften förvandlas till den stanken som du beskriver. Narcisser gör sig bäst i det fria!

[2009-04-28 21:56] Anni: Jag läser gärna fler parfymrecensioner. Du kan verkligen uttrycka dej målande om inte annat...

[2009-04-29 08:15] nirak: Ja ja, skriv mer! det är precis den här sortens konsumentupplysning jag vill ha :-)

[2009-04-29 08:30] Will: Det är allt som behövs, plus ett gladeligt intresse för dofter :0) Det är jättekul att läsa om dina iakttagelser, särskilt om dofter som stinker!!
Terminologin kan man lätt inhämta, t ex här:
http://pret-ty.se/2/index.php?action=forum
Kolla diskussionsgruppen "Dofter - recensioner"

Du kan leta på Basenotes:
http://www.basenotes.net/

efter just de parfymer du prövat, och se hur andra recensenter beskriver dem. Eftersom du då har testat dem, så kommer du att få nya ord för den doft du just prövat. I de recensionerna står också alla doftnoter listade, så det är väldigt praktiskt, man får namn på de doftnoter man inte vet vad de heter. You go!

[2009-04-29 13:38] LillaMolly: Det är ju såna recensioner man vill ha, som säger hur det verkligen är och inte gömmer sig bakom fina ord...

[2009-04-29 16:30] Skylla?: Will: Nu har jag kollat recensionerna på Carolina Herrera på Basenotes, och, ho ho, jag tror inte mina ögon :))

Inga kommentarer: