onsdag 8 april 2009

Skäms dumma mamma, skäms!

(SKYLLA PÅ HYPODEA)


Ibland har jag lust att skinnflå varenda idiotjävel som förnumstigt pratar om barnuppfostran i allmänhet, tandborstning i synnerhet och det där med tvång och att motsätta sig barns vilja och behandla dem respektlöst och tänk om man behandlade vuxna som man behandlar sina barn och bla bla bla

Okej, det här är de två alternativen, vad fan tycker ni att jag ska göra?

1) Knipa fast Trollungens ben mellan mina, hålla fast hans händer och tvinga in tandborsten i munnen och sedan borsta så gott det går.

2) Sätta mig och försöka lirka och tjata och vänta ut Trollungen, som fullkomligt hysteriskt går runt, runt, runt och skriker, skriker, skriker, kastar sig åt alla håll och kanter så att han slår i huvudet och skriker ännu värre, och ännu värre, och ännu värre och sedan kastar allt han ser omkring sig och...

Och exakt hur länge ska jag i så fall vänta ut honom? Till klockan ett i natt? Eller räcker det med klockan tio? Spelar det någon roll att han håller Drakungen vaken? Spelar det någon roll att vi håller på att gå upp i limningen allihop av att lyssna på detta skrikande, skrikande, skrikande?


Drakungen har hål. Och som förälder ska man förstås SKÄMMAS. Och skäms gör man. SKAM är för övrigt den mest dominerande känslan i mitt liv. Vi - eller i alla fall Älsklingen - har givit barnet saft och bulle till eftermiddagsfikat mitt på blanka vardagen. Och snart kommer nog BARNAVÅRDSNÄMNDEN på uppdrag av hennes nåd Tandhygienisten. Föräldrarna har inte nekat barnet mellanmål och torde ej vara lämpliga att handha barn framledes. Föräldrar som inte vet att mellanmål är av ondo är inkompetenta föräldrar.
För så vitt inte hans nåd Barnläkaren hinner före, för jag är ju ätstörd och svälter mitt barn, gud bevars, eftersom jag inte trycker i honom mellanmål mot hans vilja varannan timma och med följd att han inte äter vid huvudmåltiderna. Hur man än vänder sig har man ändan bak.


Hos tandhygienisten frågar jag lite försiktigt vad man egenligen förväntas göra som förälder, eftersom vi uppenbarliegen misslyckats.

- Vi borstar hans tänder två gånger om dagen, men vi håller ju inte på med tandtråd och så, och det är ju problem det där med mellanmålen eftersom BVC är på oss hela tiden om det för att ungarna ligger lågt på kurvorna.

- Nej nej, tandtråd behöver ni inte hålla på med!

Och så tittar hon in i Drakungens mun, med lampa, specialläge och specialintrument och upptäcker, ve och fasa, att där sitter mat kvar mellan tänderna! Och hon ropar ut det:

- Men här sitter det ju mat kvar!

Skam, skam, skam!

Jag har borstat Drakungens tänder. Extra noga faktiskt eftersom vi skulle till Folktandvården. Men jag har inte vänt upp och ner på ungen, inte lyst med strålkastare in i käften på honom och inte rotat med vassa instrument.

Jag har stått där på huk, tjatat en gång i sekunden typ:
- Öppna munnen! Försök att gapa! Du måste gapa Älskling! Nej, du kan inte prata nu! Behöver du svälja? Gapa! Öppna munnen! Ja men, vrid inte bort huvudet! Upp med hakan! Gapa! Ja men, du måste stå stilla...

%#§$€¤%#!!! Jag har lust att ta den jävla barnläkaren, tandhygienisten, Supernanny och hela jävla BVC-personalen och gjuta in dem i betong, och innan jag sänker dem i älven ska jag trycka in matrester mellan tänderna och sockerbullar i halsen på dem allesammans.



Kommentarer:

[2009-04-08 20:46] KD: Argh, var något av det värsta med att passa brorsbarnen när de var små. Tandborstningen - de ville inte. Kamp varje gång. Tacksam att jag inte passade varje kväll. Fy Sören, så envisa ungar kan vara.

[2009-04-08 21:14] zmilla: Hur gammal är trollungen?

Med mina barn har vi, sedan de varit stora nog att få lördagsgodis, talat om att om man inte borstat tänderna varje dag i en veckas tid så får man inga sötsaker. Varken läsk, saft, glass, kakor eller godis kommer in i munnen på barn som inte borstar tänderna ordentligt. Det ökar motivationen till tandborstande avsevärt. =)



[2009-04-08 21:15] zmilla: Just det ja - en annan sak som ökade motivationen till tandborstande var en eltandborste. Nu väljer de varje kväll - vanlig tandborste eller eltandborste. Festligt värre!

[2009-04-08 21:23] Skylla: zmilla: Trollungen är 1½. Det går inte att motivera honom med godisförbud. Han får förresten varken godis, läsk eller saft, men äter ju bulle, pepparkaka, russin och dylikt och får dricka juice.
Och Drakungen har totalvägrat eltandborste ända till denna vecka.

[2009-04-08 21:34] Doriz: Men vad hemskt bedömande alla låter. hur ska man NÅGONSIN räcka som förälder?
Du räcker säkert så det räcker och blir över. Trollen och drakarna kommer bli fina människor. Gott så.
Kram

[2009-04-08 22:14] realein: isch isch isch... jag tror jag kommer hamna i liknande scenarion snart. Än så länge tycker lill det är roligt - men bara om han får borsta själv. Inte så effektivt, men än så länge har han bara åtta tänder så jag hoppas det räcker med de få tag jag lyckas få till.

Läste om nån som låtit barnet borsta tänderna på sig själv samtidigt som man borstade barnets tänder. Kan det vara kul? Eller ni kanske redan testat? Själv har jag kört med tandborstningssaga för kusiner jag passat, men de var större så det kanske inte funkar för en så liten? Vi lekte att tänderna var små gubbar som skulle skrubba magen och ryggen och fötterna (de i överkäken) samt håret (de i nederkäken). Jag berättade om de små gubbarna och vad jag gjorde... "skrubba alla små magar... hela vägen runt... oj vad det kittlas".

Fast i läget du beskriver hade jag nog kanske hoppat över tandborstningen helt ett par dagar och riskerat att barnavårdsnämnden knackar på dörren. Kanske åkt och köpt en ny tandborste och tandkräm sen och börjat på ny kula liksom?

[2009-04-09 08:13] Anni: Det är väl därför man fäller mjölktänderna och får riktiga först när man blir gammal nog att borsta ordentligt? Ta det lugnt! (jag vet att det är lättare sagt än gjort)

[2009-04-09 08:25] Skylla: @realein: Det där med att låta ungen borsta samtidigt som man själv fungerade i exakt två dagar. Bah, jag har ingen fantasi när det gäller att hitta på nytt lirk. Men det där med gubbmagarna ska jag försöka när han blir äldre.

@Anni: Fäller?! Ha ha, det lät så sött :) <3

[2009-04-09 08:53] Corn: tandborstning är ruggigt jobbigt, vi har två ungar med totalt olika tänder, den största har haft flera hål och alla på folktandvården spänner ögonen i mig och skyller på amningen; men lille gossen som ammades ännu längre har perfekta tänder (än så länge). Och svåra att borsta har de varit båda två, fram till kanske fyra-fem års ålder... Vi har tvingat och bråkat och bänglat varje dag. Puh. Kram!

[2009-04-09 10:07] tori: whut, får man hål i tänderna av att amma länge? hur ska folk HA det egentligen? :P

[2009-04-09 10:21] Jazzie: Tycker det låter som om du kanske skulle ta och jobba på dina skamkänslor. Är inte så säker på att de målar upp dig som mamma två snäpp sämre än Fritzel utan att du tar deras kommentarer på det sättet.
De allra flesta människor får hål i tänderna. Mjölktänderna som är mycket svagare än de tänder som kommer sen är klart känsligare. Karies är väl typ den "sjukdom" som flest människor i Sverige har.
Dessutom är det väldigt genetiskt betingat hur bra eller dåliga tänder man har. Jag har inte ett dugg bättre tandvård än de flesta, men har oftast inga hål alls. Min kompis har jämt hål och grova sådana också. Vi har olika tänder och olika PH-värden i munnen. Sen kan ju hon borsta tills det blöder.

Dina ungar låter som vanliga ungar. Så sluta skämmas.

[2009-04-09 12:23] BettyB: Köp på dig en packe klistermärken och muta!

[2009-04-09 13:08] Skylla: @BettyB: Trollungen är för liten för att låta sig mutas överhuvudtaget :(

[2009-04-09 16:17] BettyB: Muta drakungen och låt trollungen borsta själv (eller tugga på tandborsten), får han hål så är det ändå bara i mjölktänderna. Och så kan han bli inspirerad av storebror.

[2009-04-09 17:06] Skylla: @BettyB: Drakungen går med på borstning, det är Trollungen som är problemet. Sedan är det förvisso Drakungen som har hål, men det beror inte på att han vägrar borstning, utan snarare på oss som inte skött oss - och det är där tandhygienisten kommer in och problemet med BVC som tjatar ihjäl sig om att vi ska göra på ett sätt och Folktandvården som tjatar ihjäl sig om att vi ska göra precis tvärt om.

[2009-04-09 17:08] Skylla: @BettyB: Men du har rätt, vi borde synka gossarnas tandborstning bättre, så att d y låter sig inspireras av d ä.

[2009-04-09 20:41] repoo: Men, fluorgurgelvatten då, kan det vara ett bonustrix som kompenserar något för tandborstningen? Det påstås finnas goda, som man t o m kan locka med att få skölja med efter tandborstning. Som andra har jag goda erfarenheter av eltandborstar som burrar och pirrar underhållande, men det varierar såklart mellan ongar.

Själv sprang jag som parvel varje kväll in till mitt rum och kastade mig på sängen, blundade stenhårt och spände mig i hela kroppen så att jag blev stel som en pinne så att mina föräldrar skulle tro att jag sovde, så att jag skulle slippa undan tandborstningen (eller egentligen hela gå och lägga sig-grejjen, jag ville ju vara uppe och om jag redan sov så kanske dom skulle gå och jag kunde smyga upp igen hehehehe). Det funkade aldrig. Hål i tänderna fick jag trots det inte många förrän jag slutade snusa, och nu är jag manisk med både tandtråd och -borste och vill helst genmanipulera mig själv till att få högre PH i munnen så jag blir IMMUN mot karius och baktus-skrällena. Puh.

*muttermutter*

[2009-04-09 20:44] repoo: Förresten, om barn fick bestämma allt hela tiden skulle varken dom eller världen må bättre. Alls. Och vaddå "motsätta sig barns vilja"? Som om inte varenda människa hela tiden motsätter sig MIN vilja?! Bah. Släpp skammen och ge förnumstigpåarna en rejäl PROPP säger jag. PROPP ska dom ha. Morr. Skylla ftw!

[2009-04-09 21:17] Skylla: @repoo: Gulle dig!
Trollungen är för liten för att skölja. På gränsen att Drakungen är det också. Men jag har faktiskt inhandlat fluorsugtabletter med smultronsmak som Draken får suga på - trots att det står från 12 år på. Ja, ni ser ju vilken förtappad varelse jag är. OBS OBS OBS helt utan stöd i FASS. Kanske bäst att isolera sig på hemlig ort innan man har Elisabeth Brandt här med handklovarna i högsta hugg. Nåväl, skulle någon trycka in så mycket tandkräm i min mun som tandhygienisten säger att jag ska trycka in i Drakens mun, för fluorets skull, så skulle jag kräkas rakt av. Garanterat.

[2009-04-14 15:28] Siv: För mig, som är en Dålig Dotter (ja, du vet...), så är den här texten skön att läsa och lätt att relatera till.

För - i mina ögon är du ju en synnerligen kompetent människa, och om t o m du känner att du misslyckas och är en Dålig Mamma - fastän jag absolut tror att du inte är det, och inser hur omöjligt det är att få ihop alla de där kraven - så kanske jag också kan och får vila i tanken på att jag OCKSÅ gör mitt bästa, och ska skita i om alla MINA kamper inte går att få ihop, och att jag sk SKITA i att någon spänner ögonen i mig och blänger "dåååålig, dååååååålig".

Framför allt är det skönt när någon som du sänker garden. Trots att hypodea i gemen är ett ställe där många vågar vara som de är, och skriva om det, så är samhället i stort så fyllt av människor som håller skenet uppe (och dumskallar som jag, som tror dem) att jag får panik tio gånger per dag över att alla verkar lyckas med det och det och det TROTS att de samtidigt hävdar att de sänkt kraven och yada yada. Ja, men som såna som gnäller på att de har så ostädat och de har sänkt kraven och det får vara så här skitigt och så har de det ändå mycket snyggare än jag har det när jag städat mig blå. Ah, fånig jämförelse, men du hajar.

I love you, Skylla. Hoppas det ordnar sig med ungarnas gaddar. KRAM.

Inga kommentarer: