måndag 1 mars 2010

En god havanna

När jag väljer böcker på biblioteket så går jag längs hyllorna och tittar ut de tunna. Jag väljer företrädesvis författare med namn som inte är anglosaxiska. Inte för att det skulle vara något fel på anglosaxiska författare, de får bara alldeles för stort utrymme. Jag tittar på omslaget - jodå, så banal är jag - och läser baksidestexten. Därefter väljer jag, låna eller tillbaka in i hyllan. Man kan tycka vad man vill om detta tillvägagångssätt, men faktum är att jag på detta sätt har funnit en ansenlig mängd små pärlor.

'En god havanna' är en sådan pärla. Den är alldeles, alldeles underbar och precis i min smak.

Eftersom jag själv är oförmögen att recensera - recensera i egentlig bemärkelse - så överlåter jag det åt ett proffs: Om boken



Susanne Ringell hade jag aldrig tidigare hört talas om. Henne ska jag läsa mer av.

Inga kommentarer: