tisdag 9 mars 2010

Moroccan Interiors

Efter en tenta, en gång i tiden, köpte jag mig Moroccan Interiors. Jag blir matt, rent rusig, lycklig när jag tittar på bilderna. Längtar mig fördärvad efter att få vara, få andas i de där miljöerna.

Jag längtar efter en mörkt, mörkt röd tunika med guld- och pärlbroderier runt halsen. Jag längtar efter en vit dräkt i tunt tyg, lager på lager, silverbroderier, fläktande runt min kropp i vinden. Jag längtar efter sandaler med gnistrande stenar och fladdrande sidensjalar. Efter orientaliska parfymer och efter nagellack i silver, i mörk glittrande bordeaux, skimrande rosa pärlemor och gnistrande opal.

Jag längtar efter minareter och arabesker, efter te i färgade glas och Tusen och en natt. Jag längtar efter blå portar, turkos keramik och vacker mosaik.

När jag får den där lediga, ensamma veckan som jag längtat efter i sju år ska jag åka till Essaouira. Här ska jag bo. Jag ska sitta på riaden och läsa. Jag ska vandra i gränderna och fotografera dörrar. Jag ska berusa mig med färger och dofter på marknaden. Jag ska vandra längs havet, i vinden, titta på dansande måsar och andas. Jag ska sitta på mitt rum och skriva, dricka te och lyssna på böneutroparna.



3 kommentarer:

KD sa...

Marocko ger mersmak kan jag lova!

Scylla sa...

Jag kan tro det! Åh, vad jag vill dit!

Mikaela H B sa...

vad mysigt det ser ut! Hoppas ni får det härligt där. :)