torsdag 18 mars 2010

Victrix


Parfymproverna har kommit. Och nej tyvärr, det blir inte mycket mer recenserande av parfymer än vad det blir av böckerna. Så är det.

Det här lär den innehålla: Pink pepper, vetiver, laurel, coriander, musk.

Och så här beskrivs den - gud bevars. (Den står dock markerad som 'unisex').

An uplifting scent as crisp and refreshing as a cool wind whipping across an open field. The scintillating pink pepper opening is tamed with earthy vetiver, green laurel and fresh musk for a blend that speaks of broad stretches of undeveloped land and impossibly clean skies. Victrix has an elemental quality: a tingling spiciness that feels like a storm far off on the horizon; the mysterious dark, piny scent of a forest where no tree has ever been cut; the rough coolness of stark expanses of earth and stone. Named for a legion of Ancient Rome, this has a nobility and strength that speaks to another time, but the insistent bite of pepper keeps this thoroughly modern and completely compelling. Commanding and masculine.

Först provade jag den på kvällen. Kände först något ganska sött och blommigt och sedan knappt någonting. Så då satte jag på lite mer på morgonen, och helt plötsligt blev det lite väl mycket. Kanske beroende på att provet har en liten "sticka" i korken som man kan stryka på med, och jag därför satte lite på halsen också, vilket jag annars inte brukar. Därmed kom doften närmre näsan än jag är van vid.

Jag kan inte riktigt identifiera de där noterna som står angivna - och för övrigt är jag inte säker på att jag har koll på hur de luktar, förutom mysk då. Och andra gången jag satte på den kände jag aldrig det där söta. Jag känner mig kluven till doften. Ena stunden tycker jag riktigt bra om den, nästa inte så väldigt. När jag försöker sniffa på handleden, så känner jag nästan ingenting, däremot kan doften komma, helt flyktigt, när jag rör mig. Därför har jag svårt att sniffa in hjärtnot och basnot. Jag får nog ta och testa om den.

Inga kommentarer: