tisdag 9 mars 2010

Står-ju-faktiskt-i-bokhyllan

Det där med böcker och läst och inte-läst och borde-ha-läst och Nobelpristagare och ska-nog-läsa och klassiker och vill-egentligen-läsa och står-ju-faktiskt-i-bokhyllan...

Nu gäller det den senare gruppen.

Jag tittade snabbt igenom hyllan - bara delen med min egen skönlitteratur förvisso - och gjorde i ordning en lista på vad jag vill hinna med i år. Först hade jag tänkt att bara välja fem - jag tror bergfast på att ju färre jag har på listan, desto större chans att de blir lästa - men i slutändan blev det sju.

Nå, kommer en lista att hjälpa mig att ta tag i det hela, eller kommer jag att fortsätta låna böcker på biblioteket och fortsätta köpa nya och ställa olästa i hyllan? Varför är jag så hopplös? Hjälper mig verkligen en lista att bli mindre hopplös?

Ok, här är min lista, högt och lågt. (Och klarar jag ens av att läsa tyska längre, kan man fråga sig)

  • Det går an - Carl Johan Love Almqvist
  • Kärlek i kolerans tid - Gabriel García Márquez
  • Rapsbaggarna - Karin Brunk Holmquist
  • Baltsar och Blimunda - José Saramago
  • Den vita borgen - Orhan Pamuk
  • Aliide Aliide - Mare Kandre
  • Schloss Gripsholm - Kurt Tucholsky


Egentligen borde jag göra en lista med fem klassiker också.

Varrå? Ere nå fel me listoreller?

5 kommentarer:

KD sa...

Jag har en liten lista (ähum, ganska lång egentligen) med "villläsaböcker" i Word. Böcker jag blivit tipsad om, som verkar bra och jag inte vill glömma. Du och Spinnster är skyldiga till många :-)

KD sa...

Sorry, numer heter hon ju not-so-spinnster

Scylla sa...

KD: Jag håller på och kladdar ner en blandad lista för hand, som ska in i datorn så fort jag får tillräckligt med tid. Men det kanske vore bra med en lista på 5 ur bokhyllan, 5 klassiker, 5 "vanliga önskeböcker" varje år, och i övrigt allt det där man springer på av en slump eller som kommer nytt.

Tja, om man ska vara petig så är väl Spinnster fortfarande Spinnster, men Spinster har blivit not-so ;)

Scylla sa...

KD: Eller gör månne Spock att Spinnster också blivit not-so?

KD sa...

Jo, du har rätt - jag slarvar med bokstäver och andra tecken ...