torsdag 8 juli 2010

Skogen igen

Vi gick upp till buan, byns gamla fäbod. Där finns bara två hus kvar, varav ena är skänkt till Friluftsfrämjandet. Sjutton hus var där i början av seklet, sedan brann det mesta ner. Vi gick in i Friluftfrämjandets hus och åt vår matsäck. Nästa gång tar vi med oss värmeljus, hushållspapper och fler blad till gästboken.

Tja, jag trodde att det här var någon slags pyrola, men nu när jag lite snabbt försökte googla hittar jag den inte. Den är betydligt större än andra pyrolablommor (som jag sett). Jag får nog kolla i min flora.

Stilig kuse i rallarros. Jag har inte hunnit kolla upp den heller.

Sådana här blaffor fanns det gott om i skogen. Jag trodde att de skulle vara som trollsmör i konsistensen, men de var hårda, så att det blev ett hål av pinnen jag petade med.

Strax intill där vi parkerat bilen fanns ett parti med mycket ljung. Där var fullt av blåvingar. Och de var snälla nog att sitta still när jag kom med kameran.

Trött och vinstinn är jag. Nu ska jag lägga mig och läsa min hopplöst dåliga bok, som jag snart ger upp - tror jag.

Inga kommentarer: