fredag 2 juli 2010

Vento di fiori

Först doftar den intensivt av citrus. Sedan luktar den tant. Åtminstone tyckte jag så först. Nu är jag kär. Och flaskan är ju helt ljuvlig. Fast den får ju inte jag njuta av - mer än på bild. Jag slåss med mitt lilla svåröppnade doftprov från Lucky Scent.

Här är noterna: Sicilian lemon, cardamom, tarragon, jasmine, galbanum, patchouli, amber, oak moss, musk, Siberian birch.

Påfallande många av de dofter jag gillar har oak moss bland noterna. Heter det ekmossa på svenska?

Så här beskrivs den:
Self-assured and sophisticated – this classic chypre opens with a crystalline Sicilian lemon laced with coriander and tarragon, which gives way to the intense green bite of galbanum. The darker green of earthy patchouli comes in to soften and deepen the boldly crisp beginning. This has the hushed feel of an isolated forest, with sun and shadow flickering through the canopy of green leaves and a lush carpet of velvet moss. A languid jasmine weaves through the green, and a sensuous base of amber, oakmoss and musk gives this the dreamy glow of dusk. The sparkling citrus/green accord doesn’t fade away, but percolates over the deeper notes, creating a beguiling mix of dark and light. This is not a scent designed to flirt, but to intrigue. It does not pander or appease, but transports us to a place of serenity and mystery. Timelessly elegant and supremely confident.

Det stämmer att citrusen inte försvinner. Nu på kvällen kan jag fortfarande känna den, men den känns dämpad och varm, på något vis. Inte den där krispiga, väldigt syrliga citrusdoften som kommer i början.

Men vad fagerlund är tarragon? Jag får googla vid tillfälle.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan det vara dragon, tro? Har man sånt i parfymer? /Tine

Scylla sa...

Tine: Ja, naturligtvis! Det borde jag ha fattat.

Scylla sa...

Fast jag trodde nog snarare att det hette estragon. Där ser man!