måndag 20 augusti 2012

Att könsbestämma ällingar


Att könsbestämma en vuxen blå anka är inga större problem. Honorna möööhp:ar så det ekar vida omkring, medan andrikarna är mindre pratsamma, lågmälda och har rätt hes stämma. Honorna har mörk näbb och andrikarna har ljus. Därtill har andrikarna en liten söt lock på stjärten.

Det är värre med ällingarna. Alla piper ungefär som kycklingar och jag har då inte hört någon skillnad mellan pipen, även om en del påstår att man ska kunna skilja honor från hanar redan på det stadiet. Näbbarna har ungefär samma färg på allihop och någon lock på stjärten har förstås inte andrikarna, för de har ju bara dun och inga riktiga fjädrar.

Jag läste på lite på nätet och lärde mig att man ska kunna "klämma fram" kloaken och på så sätt se om där finns någon snopp, så här. Men inte fasen lyckades jag klämma fram något. I ärlighetens namn lyckades jag inte ens hitta kloaken.

Jag bestämde mig då för att gå via näbben och efter ett tag syntes faktiskt skillnad på de vita ankorna. Två hade mörk näbb och en lite ljusare och gröntonad. Aha! tänkte jag glatt Två ankor och en andrik. En vecka senare var den en mörk näbb, en ljus näbb och en mittemellan. Ja, vad skulle jag tro om den mitt emellan? Anka eller andrik? Bland de blå ällingarna gick det att urskilja en som hade ljusare och lite gröntonad näbb - men ibland tyckte jag att två var gröntonade och ibland tre. Suck! Till slut bestämde jag mig för att det faktiskt bara var en som hade ljus näbb och meddelade Älsklingen att jag trodde att det var en blå andrik och en eller två vita andrikar, resten honor.

Nu har det emellertid blivit stor skillnad på lätet. Fem ällingar möööhp:ar så det ekar över byn medan två fortfarande piper. Lätena överensstämmer med näbbfärgen. De ljusare, gröntonade näbbarna piper medan de mörka möööhp:ar. Och den vita med mittemellannäbb möööhp:ar den med. Således endast två andrikar på sju ällingar. Det får man väl kalla ett gott resultat :) Annons är insatt på alternativ.nu, så nu får vi se om det är någon som nappar.


Bland denna omgång kycklingar ser det dessvärre väldigt tuppigt ut.

Inga kommentarer: