söndag 19 augusti 2012

Mr Alis äktenskapsbyrå


Med tanke på vad jag tidigare skrivit kan man ju fundera på varför jag köper en bok som kallas Romantikkryddad feelgood på omslaget. Jag är inte säker på att jag såg det när jag köpte boken. Antagligen gick jag på författarnamnet och baksidestexten, som verkade lite trivsam sådär. Jag brukar titta efter böcker som inte nödvändigt kommer/verkar komma från den anglosaxiska sfären. Inte för jag har något emot den, utan bara för att jag tycker att den är för dominerande.

Mr Ali öppnar en äktenskapsbyrå för att fördriva tiden och inte vara i vägen för sin hustru efter att han har gått i pension.

Bland äktenskapsbyråns många kunder finns mannen som vill hitta en lång make till sin korta dotter, säljaren som inte kan sälja sig själv och den rika stiliga läkaren som inte tycker att någon flicka är tillräckligt perfekt.

Men det händer saker även på det personliga planet - paret Alis son blir arresterad av polisen och assistenten Aruna blir olyckligt kär i en av äktenskapsbyråns kunder. Frågan är om Mr och Mrs Ali kan ordna ett lyckligt slut för alla inblandade?


(Ja, det där frågetecknet hör faktiskt till baksidestexten, det är inte jag som tillfogat det)

Nåväl! Boken är lättläst och småputtrig och trivsam på grund av miljöerna. Men storyn ... käre värld! Alldaglig, fattig flicka som måste arbeta för att försörja familjen uppvaktas av rik, ljus (uppenbarligen viktigt), lång (likaledes viktigt) snygg läkare (neurokirurg, vad annars?) som opererar fattiga patienter gratis. Nähä tack, någon måtta får det väl ändå vara på slisket.

Jag ska inte köpa/låna någon mer bok som benämns romantikkryddad feelgood. Jag klarar bara inte av sånt. Likadant med den där hattaffären. Jag vet inte riktigt varför. De flesta verkar ju tycka att sådant är ypperligt när de behöver en lättläst, värmande bagatell att slappna av en stund med. Inte jag!

Men varför ääälskar jag Mma Ramotswe?

Några positiva blogröster finns här och här.

SvD:s recensent är minsann också riktigt positiv.

Jag får väl sitta här och vara småtjurigt negativ i min ensamhet.

Inga kommentarer: