lördag 7 juni 2014

Pion


Buskpionen blommar nu. Bara den ena. Den andra har inte haft en enda knopp i år (!)

Jag har grävt rabatt längs syrenhäcken, uppe vid vad man med lite god vilja skulle kunna kalla köksträdgården. Där håller jag på att plantera rosor, pioner, flox och kryddväxter.

Ute är det solregn. Det riktigt öööser ner. Ändå skiner solen. Det är förunderligt!

Imorgon ska jag åka och köpa fyra säckar koskit och två säckar rosjord och plantera min 'Complicata'* - som jag äntligen fick tag på hos Cedergrens i Råå när jag var nere hos Mamma senast - ett rotskott från Britas ros, en frösådd av något som jag tror är Fru Dagmar Hastrup och en Little Rambler, en liten frösådd korallpion (Paeonia mascula) och två frösådda amerikanska pionhybrider - som jag inte har en aning om vad de kan tänkas bli - och två kulturarvsflox: 'Alma Jansson' och 'Ingeborg från Nybro'.

Jag ska försöka få tag på några fler flox, någon vanlig rosa och enkel vit. Det är inte det lättaste. Fast jag undrar om inte de flox jag har i framsidesrabatten - om jag inte minns fel just en vanlig rosa och en vit - helt plötsligt verkar ha satt fart. Kanske jag kan ta en bit därifrån och flytta.


'Complicata' ser föga imponerande ut på bild, men jag vet att varje gång jag ser den i verkligheten så blir jag helt matt, den är fantastisk. Men det är inte lätt att få tag på enkelblommande rosor.

Inga kommentarer: