torsdag 19 juni 2014

Status post friidrottsskola

Visserligen har jag haft semester sedan i måndags, men det här är första dagen jag slipper ställa klockan och har kunna sitta och dröna vid frukostbordet, dricka en andra balja kaffe, läsa lite och leka med Nasse och en "ballebong".

Trollet har fått gå på 'friidrottsskola' veckans tre första dagar, 9-12. Det har varit ett evigt flängande med att lämna och hämta Nassen, lämna och hämta Trollet och fixa ärenden på stan den tid friidrottsskolan hållit på.

Här står Trollet överst på prispallen (det fick alla göra) och tar emot medalj och diplom av en av ledarna. Jag hann bara ta ett suddigt kort innan den rackaren hoppade ner.


Bra initiativ tycker jag. Fyra unga friidrottare har hållit i skolan. Möjligen hade jag önskat att det höll på lite längre, i alla fall fyra timmar. Men kanske var det alldeles lagom för att det skulle vara riktigt kul hela tiden. Trollet, som skriker som en stucken gris vadhelst han ska göra och brukar protestera vilt mot det mesta man föreslår, inklusive det han bevisligen tycker är kul, sa inte ett ord då det var dags att åka, inte en enda av dagarna. Han nöjde sig med att bråka om kläderna. Något måste man ju bråka om.

Han är riktigt duktig, den lille skiten. Springer fort som fagerlund och flyger över hindren på banan så att de andra föräldrarna kommenterar det. Förhoppningsvis hjälper det till att hålla intresset uppe. Jag ska försöka ordna så att han får träna regelbundet när säsongen börjar igen, men det är ju svårt med mina tider. Jag är verkligen ingen sportig typ, tvärt om avskyr jag allt vad idrott och sport heter så fort det har passerat lek-korpen-nivå och jag blir regelrätt illamående när jag ser vilken plats elitidrotten tillåts ta i media, ekonomi och människors liv. Motbjudande! Men i dessa tider när ungarna sitter med ändan klistrad på stolen framför datorn och vi bor i en liten by där det inte bara är att sticka ut och leka med kompisarna direkt när man är ledig, så känns det nödvändigt att göra något för att aktivera ungarna fysiskt.

Inga kommentarer: