tisdag 27 april 2010

Omskolning

Hemma med sjuk Trollunge hinner jag stundomvis fixa lite. Jag har skolat om 29 stycken blek klocklilja, Fritillaria pallidiflora, smålökar sådda 2008. Vi får väl se vilket decennium de kommer i blom. Jag tänkte plantera ut dem i höst. Det har visat sig vara mindre lyckat att hålla saker vid liv, år efter år, stående i kruka.

Vidare omskolades en frösådd carmencitarönn, Sorbus 'Carmencita', två vanliga europeiska benved, Euonymus europaeus, samt två kasperbenved, Euonymus cornutus var quinquecornutus. Samtliga sådda 2008. Kasperbenveden lär väl få bo i kallbänken några vintrar till, för det är låg zon på den. Så får vi se om jag kan få till lite bättre mikroklimat här på gården.

Jag började rensa stora, runda rabatten runt flaggstången också, men hann inte klart för Trollet ville nödvändigt in. En annan gång.

Inga kommentarer: