måndag 26 april 2010

STA-träff


Efter 15 års medlemskap var jag igår på mitt livs första STA-träff. Det gick av stapeln i grannbyn. Där bor en av ledamöterna i Dala-Gästrikekretsen, och hon ringde mig i veckan och frågade om jag kunde tänka mig att komma och hjälpa till med iordningställandet inför träffen. Så det gjorde jag. Det hölls föredrag om lök- och knölväxter i Turkiet, fikades och anordnades lotteri. På tolv lotter fick jag sex vinster. Det blir nästan pinsamt att gå fram så många gånger och välja vinst från bordet. Det kändes som vi nere i hörnan, vi som hjälpts åt att ställa i ordning, fick åtminstone en tredjedel av vinsterna. Så kan det gå.

Jag valde en prästhavre, Billbergia (Snygg bild finns här). Jag hade en sådan för många år sedan och jag tyckte så mycket om den. Jag minns inte när och varför den försvann. Antagligen då jag flyttade från Vårby Gård till Åbylund. Plötsligt hade jag ju så mycket mindre fönsterplats och en nermörk lägenhet.

Vidare en trädkaktus, Pereskia, som jag i ärlighetens namn aldrig hört talas om förut. Här finns lite google-bilder. Jag vet inte riktigt vilken sort jag har fått. Det står bara ett svårtytt sortnamn. De nya bladen går mot rosaorange. Vi får se vad det blir av den.

Nästa blev en stor hängväxt med mörkgröna blad med ljusgrön ådring och mörkröd baksida. Jag har haft den för länge sedan, men jag kan omöjligt komma på vad den heter. Får forska i det.

Därefter en Hoya, okänd art, men den har stora delvis fläckade blad och ska få mörka blommor. Sedan valde jag en kruka små frösådda forspenstemoner, Penstemon serrulatus . Jag hade den i Åbylund, tyckte mycket om den och har försökt att så den igen, utan att lyckas. Någon hade i alla fall lyckats. Det tackar vi för! Och så tog jag en 'Vectis Glitter'-stickling. Jag är väldigt svag för den, fortfarande (liksom för 'Appelblossom Rosebud'). Sedan fanns det inte så mycket kvar, så då fick det bli en liten nål med STA:s emblem. Och, *host*, det blev visst sju, och inte sex vinster. Där ser man!


Bild:
Pelargonen 'Vectis Glitter', tjuvad från Odla.nu.

Inga kommentarer: