måndag 26 april 2010

Potatis och tomater


Fort går det inte, men ett och annat blir gjort i alla fall. I helgen har jag satt mina potatisar att förgro i lådor med jord. Jag googlade på förgroning och hittade detta som en variant. Vi får väl se hur det fungerar. Nämn inte 'gräva potatisland' bara, för hur det ska gå till vete sjutton. Ett steg i taget.

Bilden visar en av potatissorterna, Anya. Jag har lånat den av Larsviken som jag handlade av. De säljer även via nätet. Så här beskrivs Anya på hemsidan:

Anya är en modern salladspotatis med fin lite nötaktig smak och fast konistens. Sorten är en korsning mellan Desireé 1962 och Pink Fir Apple 1850. Anya är framtagen i Skottland och registrerades år 1995.

Sommarpotatis. Delikatesspotatis. Skalfärg: rosa. Köttfärg: creme. Knölform: mycket oval. Kokegenskap: fast. Kokpotatis. Klyftpotatis. Lämplig som salladspotatis.Bladmögelresistens: 4 av 9. Nematodresistens: 1 av 9. Skorvresistens: 8 av 9. Resistens mot potatiskräfta: 1 av 9.



Jag har sått tre sorters tomater också, tre former, tre färger. Sungold, runda orange, Ildi, avlånga gula, Red Fig, röda päronformade. Förra sommaren var jag så sent ute att vi inte hann få några tomater på plantorna. Jag hoppas på bättre resultat i år.




Inga kommentarer: