onsdag 8 februari 2012

Husmor stökar i köket


Ja, inte blir det mycket promenerat den här veckan. Idag har jag varit hos tandläkaren och imorgon har jag Trollet hemma, för dagmamman är sjuk. Men igår gick jag i alla fall en 40-minutersrunda. Det var otroligt skönt, och det fungerade bra med axeln. Tandläkartiden idag låg så där mitt i, så att det varken blev tid före eller efter. Jag bestämde mig för att baka bullar istället, för Draken har tjatat så länge. Han kom instormande när jag precis hade börjat och ville absolut hjälpa till. Det gjorde han med den äran, så nu har vi nybakade bullar här i huset. Draken åt sju stycken och Trollet åt fem, sedan satte vi stopp för frosseriet. De får fler imorgon.

Jag hittade fläskkotletter, när jag storhandlade igår, som såg så himla bra ut, med lite insprängt fett och allt. Tänkte att de kunde bli bra i cidermarinad. När jag letade recept på marinad så hittade jag ett där kotletterna skulle sjuda lite efter stekningen i en cidersås med äpple och lök. Det lät bra, tyckte jag, så det gjorde jag. Men fläskkotletter är tråkiga, det är bara att konstatera. Det händer väl någon gång vart femte år, eller så, att jag lyckats förtränga detta, och tycker att jag måste prova något recept jag hittat, eller tycker att kotletterna ser så fina ut där de ligger i affären. Att man aldrig lär sig. Nå ja, i övrigt var det inget fel på rätten och det fungerade bra med ugnsbakad potatis och morot till.

Nu på kvällen har jag satt deg till 'Surbröd' ur Annas mat. Jag har haft i halva mjölmängden och nu ska det stå ett dygn innan jag har i resten. Därefter ska det stå i ett halvt dygn till innan man stjälper upp det hela på en bakplåt och gräddar. Det ska bli bröd av finsk typ, står det i boken, så nu hoppas jag på något i stil med Fazers 'Rallarhalvor' :)

Inga kommentarer: