måndag 27 februari 2012

Kalkben


För ett antal dagar sedan upptäckte jag att två av våra hönor har kalkben. Det är de som vi köpte till i somras, Smörblomma och Lilja. Våra ursprungliga höns med avkomma har ingenting på sina ben. Jag såg inga kalkben hos killen vi köpte av, så jag antar att kvalstren finns här, men benägenheten kommer därifrån. Jag fattar inte att jag inte sett det tidigare. Så här i efterhand så ser man det ju faktiskt på det har kortet taget på Smörblomma för någon månad sedan. Stackars mina små pullor! Jag har läst runt på nätet för att ta reda på vad man ska göra åt eländet. Tydligen finns det ungefär lika många metoder som det finns hönsägare. Det jag tyckte verkade enklast var att doppa benen i matolja, så det har jag nu gjort. Jag hällde rapsolja i en tom yoghurthink och doppade alla fyra benen, i tur och ordning, och upprepade efter tre dagar. Redan efter första doppningen såg benen bra mycket bättre ut och det där hårda, "kalkiga" blev mjukt och avrundat istället för vasst och torrt. Jag ska upprepa det några gånger till, så får vi se vad det blir av det hela. Jag ska försöka borsta benen med en tandborste nästa gång, som det står på många ställen att man ska göra, ifall det är något löst som bör gnuggas bort.

Inga kommentarer: