tisdag 28 februari 2012

Det som kom


Här skrev jag om årets STA-beställning, och visst har jag fått mina fröer. De kom redan för ett par veckor sedan. Eller nått. Jag är lite dagvill. I år fick jag sexton förstahandsval av 20, och det var nog det bästa på många år.

De överstrukna fick jag alltså inte:
Maianthemum dilatatum - stort ekorrbär.
Peltoboykinia tellimoides - filigranbräcka.
Cardamine heptaphylla - violtandrot.
Sorbus reducta - dvärgrönn.
Aconogonon divaricatum - vippslide.
Daphne pontica - ett slags tibast.
Maianthemum stellatum - stjärnrams.
Oplopanax horridus - djävulsklubba.
Tulipa sprengeri - sommartulpan.
Prunus cerasifera - körsbärsplommon.
Cardamine glanduligera - ungersk tandrot.
Prunus tenella - dvärgmandel.
Potentilla tridentata 'Nuuk' - grönlandsfingerört.
Hosta 'Blue Umbrellas' - en blåbladig funkia.
Heuchera 'Palace Purple' - rödbladig alunrot.
Elymus magellanicus - ett blått gräs
Aster divaricatum - skogsaster.
Molinia caerulea 'Karl Foerster' - jättetåtel.
Melica ciliata - grusslok.
Lamprocapnos spectabilis 'Alba' - löjtnantshjärta, vit form.

Dessa fick jag istället:
Peltoboykinia watanabei - flikbladig filigranbräcka (Bild)
Paeonia mollis - luddpion (Bild)
Heuchera 'Emperor's Cloak' - en alunrot (Bild)
Triosteum himalayanum - feberrot (Bild)
Dianthus deltoides 'Samos' - backnejlika (Bild)
Maianthemum racemosum - vipprams (Bild)

Notera att detta är de enda fröer jag köpt i år(!!!) Inget från Konnässörsklubben, inget från Impecta, inget från Rara Växter, inget från Runåbergs, inget från Örtagården och inget från Lindbloms. Det ni! Ska jag vara alldeles ärlig så ropade jag in en del fröer på Tradera i höstas, det gjorde jag, men det var ett bra tag sedan och i år alltså ingenting.

Älsklingen har kritiserat mig för att köpa på mig en massa växter och fröer (bland annat) som jag sedan inte har tid att ta hand om. Det gör honom stressad att se allt arbete som behöver göras. För att jag ska hinna med mitt, drar han in på sitt. Och ibland använder jag ändå inte tiden han frigör till att plantera/så/sköta växter, utan gör något annat, och då blir han ännu mer stressad. Han är mycket lättstressad, min käre Älskling - vilket inte motsäger det faktum att han faktiskt har rätt i sin kritik. Så nu ska jag försöka hålla mig i herrans tukt och förmaning, och inte ta på mig för mycket. Jag har en massa fröer kvar sedan förra året, som jag aldrig hann med, då jag mådde så jäkla dåligt i början av graviditeten och Traderafröerna har jag ännu inte sått, så det är säkerligen ett klokt beslut.

2 kommentarer:

Tine sa...

Jag har bara beställt från Runåbergs, precis som förra året. Och så blir det väl lite till på Trädgårdsmässan. Nu är det dags att få tomatfröerna i jorden!

Viola_T sa...

Varje frö bär på en dröm...