fredag 13 januari 2012

Årets STA - nördlista

Sent, sent har jag fått iväg årets fröbeställning. Jag kommer inte ens med i första omgången - fast det gör jag ju aldrig ändå, även om jag skickar in tidigt (sade hon bittert). Årets första 20 ser ut som följer:

Maianthemum dilatatum - stort ekorrbär. (Bilder). Jag visste inte ens att det fanns 'stort ekorrbär' förrän jag fick den här listan. Och jag som älskar ekorrbär. Blir fint med en större variant.

Peltoboykinia tellimoides - filigranbräcka. (Bild). Jag tycker att den är ljuvlig. Bladen är jättefina, men det syns inte riktigt på denna bild.

Cardamine heptaphylla - violtandrot. (Bild). Jag har C. pentaphyllos - fingertandrot - och den är helt underbar. Vill ha fler av släktet. (Jag blir inte klok på ändelserna här. Den ena borde inte ha -a när den andra har -os, men jag får inte fram annat).

Sorbus reducta - dvärgrönn. (Bild). Rönnar kan man väl inte få för många av?! Och de rosa bären är ju urläckra.

Aconogonon divaricatum - vippslide. (Bild). Jag tycker den är magnifik. Finns i flera trädgårdar i grannbyn. Den är förhållandevis hög och blommar rätt sent.

Daphne pontica - ett slags tibast. (Bild). Underbar i sin enkelhet. Fast nu börjar jag undra om den är härdig hos mig.

Maianthemum stellatum - stjärnrams. (Bild). Underbar skuggväxt.

Oplopanax horridus - djävulsklubba. (Bild). Taggig rackare med vackra blad och röda bär.

Tulipa sprengeri - sommartulpan. (Bild). Underbar liten vild röd tulpan som blommar sent. Har sått den förut med varierande resultat. I början fick jag upp de flesta fröna, men när de stod på tillväxt i kruka i väntan på att jag skulle få egen tomt, så dog de plötsligt. Därefter har jag haft svårt att få dem att gro. Nytt försök.

Prunus cerasifera - körsbärsplommon. (Bild). Kan man få för många träd? Nä! Och prunusar är jag extra förtjust i.

Cardamine glanduligera - ungersk tandrot. (Bild). Se ovan för motivering!

Prunus tenella - dvärgmandel. (Bild). Jag gillar - som sagt - prunusar :)

Potentilla tridentata 'Nuuk' - grönlandsfingerört. (Bild). Vill ha den som marktäckare. Lär få fin höstfärg också.

Hosta 'Blue Umbrellas' - (Bild). Jag är förtjust i blåbladiga hostor, och vill därför försöka med denna.

Heuchera 'Palace Purple' - rödbladig alunrot (Bild). Vanlig hederlig 'Palace Purple'. Dess röda blad är roliga att ha både mot gul- och blåbladiga växter och den ska få tjäna lite som marktäckare.

Elymus magellanicus - (Bild). Ett blått gräs som jag älskar. Har redan en tuva, men vill ha flera.

Aster divaricatum - skogsaster (Bild). Inte så iögonenfallande på nära håll, men den blommar sent och lyser upp på mörka ställen. Jag har önskat den länge och försökt så förr.

Molinia caerulea 'Karl Foerster' - jättetåtel. (Bild). Det är underbart med gräs! (Men inte gräsmattor)

Melica ciliata - grusslok. (Bild). Det är fortfarande underbart med gräs!

Lamprocapnos spectabilis 'Alba' - löjtnantshjärta, vit form (Bild). Jag kan tänka mig att ha dem lite här och var, i synnerhet nedåt granhäcken.


Vi får väl se hur många av dem jag får. Det brukar inte vara särskillt många.

Inga kommentarer: