tisdag 31 januari 2012

Ampelfackla


Jag vill minnas att det var på Gesneriasternas årsmöte, för några år sedan, som jag blev med denna ampelfackla som liten stickling, Aeschynanthus 'Japhrolepis'. (Ja, åtminstone tror jag att det är så den ska skrivas. Googlar man får man Aeschynanthus japhrolepis också). När jag googlade för att se hur blomningen skulle se ut, fick jag inte fram en enda bild med blommor. Eller rättare: jag fick fram en jäkla massa bilder, men ingen av dem visade sig vara A 'Japhrolepis' när det väl kom till kritan. Jag trodde därför att den skulle ha en synnerligen anonym blomning och att den mest odlades för bladverkets skull, som Aeschynanthus longicaulis till exempel. Dröm om min förvåning när den började blomma så här iögonenfallande.


Rätt trevlig och annorlunda färg. Jag ska nog plantera om den och få ner den i en ampel så att den växer till sig lite.