måndag 30 januari 2012

Musfälla


Var har du begravt musen? frågade Draken surt när jag hämtade honom från fritids på eftermiddagen efter musincidenten. Vaddå begravt?! Den lever ju. Inte har jag begravt den. Det visste han, tämligen säkert, han var bara så förbålt sur över att inte fått vara med i den fortsatta jakten. Detta försökte han råda bot på genom att bygga en musfälla när han kom hem. Ho ho!

Det spelade ingen som helst roll att både jag och fadern försökte förklara för honom att musen kunde hoppa ur lådan lätt som en plätt, musfälleriet skulle fullföljas. Jag vet inte om han på allvar trodde att musen skulle klättra upp för repstegen, gå svärdet bort, lockad av valnöten i andra ändan, få syn på päronbiten och knäckebrödet i tallriken på lådbottnen, hoppa ner för att få tag på godsakerna och sedan vara fången.

Han blev i alla fall mäkta besviken nästa morgon när det inte fanns någon mus i hans fälla.

Sockergrisen min!

2 kommentarer:

EvaP sa...

En underbar musfälla och det måste betyda ett underbart geni till barn.

kicki sa...

Men ååååååh - sötnöt!!