söndag 15 januari 2012

Husmor återinviger Schlemmertopfen

Jo, lergrytan har plockats fram och dammats av och jag har använt den till två rätter under veckan. Den här gjorde jag först. Den var riktigt bra - bortsett från köttet.

Jag skrev av bara farten att jag köpt högrev. I själva verket var det ytter- eller innerlår (jag är urdålig på kött och minns inte vilket; rätt stor skillnad på dem båda va?), färdiga grytbitar. Jag trodde i min enfald att det skulle vara likvärdigt med högrev, detta bedömt på priset, som var relativt högt trots att jag köpte storpack på ICA Maxi. Mörat i sju dagar stod det på paketet. Jag var snarast orolig för att det skulle koka sönder helt och hållet på de där tre timmarna. Det var det sämsta jäkla kött jag någonsin köpt, tror jag. Det var inte segt, det var det inte, efter de där tre timmarna, men det var som om hela köttet var genomsatt av brosk. Det såg så där blankt ut mellan muskelfibrerna och konsistensen var bedrövlig. Så käckt att jag köpte storpack och har hälften kvar i frysen! Inte, nej.

Den andra rätten var denna. Jag var lite osäker på hur starkt det skulle bli och vågade inte ha i någon sambal för Drakens skull (Trollet äter bara ris). När han fick höra det blev han sur och gick och hämtade sambalburken och blandade själv i sin mat. Hå hå ja ja! Den grytan var också riktigt bra. Men det där vattnet kan man nog hoppa över. Det ska jag göra nästa gång. Och så ska jag stoppa i sambal oelek. För husfridens bevarande.

Inga kommentarer: