måndag 16 april 2012

Blomsterflicka

Jo, jag har, som sagt, inhandlat ett och annat konstifikt på Tradera. Saker som säkerligen kan få de mest härdade att förfasa sig, ho ho.

De prydnadssaker jag har här hemma begränsar sig i princip till ljuslyktor, ljusstakar och vaser. Ja, till jul och påsk åker det förstås fram en del krafs, det gör det. Och så är det ju Tilgmansskålarna, förstås. Men figuriner - eller vad man nu ska kalla det - är inte riktigt min grej. Så plötsligt fick jag för mig att jag ville ha en av Elsi Bourelius blomsterflickor. Kan man tänka! Jag är lätt chockerad över detta själv, ska jag medge :)

Nästan alla blomsterflickorna är blå med toppig hätta. Åtminstone nästan alla jag sett på Tradera. Men blått skulle inte funka här hemma, så till slut blev det en lite annan modell än den vanliga. En utan toppig hätta.

Egentligen var det meningen att hon skulle stå på hallbyrån, men här är hon bredvid min fåtölj:


Och här är hon från sidan:


Hon var väldigt söt med en liten minipåsklilja med blad i händerna i påskas. Av detta lilla arrangemang lärde jag mig att man inte ska hälla vatten i henne. Hon är inte glaserad undertill, så det blev fuktigt och möglade under. Lite synd, tycker jag som gärna hade velat sticka ner en vitsippa eller något annat trevligt så småningom. Eterneller är jag inte alls lika sugen på.

3 kommentarer:

EvaP sa...

Jag tycker den är fin.

Din Ystad-ljusstake syns i bakgrunden och jag blev inspirerad när du för något år sedan skrev om din jakt på dessa - jag började också kolla på Tradera men köpte aldrig.

Lilla Mysan sa...

Jag tycker hon är fin, jag.

kicki sa...

Men vad fin - orange har jag aldrig sett dem i tidigare, nu blev jag ju lite sugen jag med. :)

(och man borde väl kunna glasera insidan själv i efterhand funderar jag på. Alt hitta nåt litet provrör eller liknande att sticka ner?)