lördag 28 april 2012

Hönshjärna!


- fast man kan kanske inte förvänta sig något annat hos en höna.

Igår när jag tittade till hönsen låg Gullviva plötsligt i Noppas rede och tvärt om. Jag antar att Gullviva lagt sig fel och Noppa då tagit det som blev över. Gullviva lade sig nämligen i andras ruvreden lite då och då redan förra året, utan att fullfölja något. Jag minns att jag hade problem med det, men inte riktigt om jag fick ta till några åtgärder eller om det löste sig av sig självt. Nå väl, inte så lyckat, tyckte jag, eftersom det är tveksamt om det blir något av äggen i Gullvivas rede och jag hellre haft den något mer pålitliga Noppa i det rede som har störst chans att ge kycklingar.

Idag när jag tittade in så låg Noppa fortfarande i Gullvivas rede, medan Gullviva hade lagt sig på nya ägg och lämnat Noppas ursprungliga ägg åt sitt öde. Äbla höna! Jag vet inte alls hur länge de legat bara, kanske är det helt kört nu, men jag pulade i alla fall in de fem äggen under Noppa, så nu ligger hon på allihop. Och Gullviva lär ju knappast ha tålamod att ruva klart de ägg hon nu lagt sig på, så egentligen borde jag ta bort dem. Vi får se imorgon hur jag gör. Suck!

2 kommentarer:

kicki sa...

värmelampa? Men det förutsätter väl att de kläcker ur sig äggen under den förstås, annars blir de väl liggande ändå...

Scylla sa...

Eh... nu är jag inte riktigt med i svängarna. Värmelampa till kommande ägg eller till de nuvarande? Och vilka ska bli liggande, hönorna eller äggen? Värmelampa har vi, förvisso, men det krävs lite mer än så för att få äggen att kläckas. Däremot är det inga problem om äggen blir liggande utan värme ett tag innan ruvningen (eller "ruvningen") kommer igång, bara man vänder dem och så.
Uschäkta om jag är lite trög :)