söndag 15 april 2012

Nålbindningen

Ja, i torsdags kväll samlades vi alltså, fem damer, för att lära oss nålbinda. Så kan jag nålbinda nu då? Nepp! Det ligger några små övningsknorvlar nere på bordet bredvid min "amningsfåtölj". De är sneda och vinda, och jag vet inte riktigt varför, dessutom får jag inte till det riktigt när jag ska börja med själva stygnen efter uppläggningen. Ändå var det inte jag som var taffligast när vi satt där. Jag ska försöka göra lite varje dag, så att jag inte tappar bort tekniken och så fort jag får möjlighet - förhoppningsvis på tisdag eller onsdag - så ska jag åka och köpa lite mer garn och låna böcker i nålbindning, för att se om jag får till det. Går det inte då, så får jag anmäla mig till en kurs här uppe. För nu vet jag ju att det faktiskt går kurser här uppe.

Förresten känner jag mig lite muttrig över att vi inte fick nålbindningsnålar utan ryanål. Det funkar ju bra det med, men jag hade gärna haft en riktig. Jag får skicka efter en. Gäller bara att bestämma sig för om det ska vara en i trä, ben eller horn. Och om jag beslutar mig för trä, vilket träslag.


Nu har jag kollat lite på Youtube, men alla jag kollat på hittills gör annorlunda mot vad jag fick lära mig - och olika sinsemellan - så det blir mest förvirrande. Hoppas, hoppas att någon av böckerna på biblioteket fungerar!


Här finns lite om nålbindning från sidan 365 saker du kan slöjda.

365 saker du kan sticka är en annan skojsig sida, som även innehåller virkning.

Inga kommentarer: