tisdag 17 april 2012

Det snöar ännu


Hela natten har det hållit på. Hade det inte varit för att jag måste ut med bilen i sommardäck, så hade jag väl tagit det med ro. Det är ju det här som är vår. Fast det är sällan det folk tänker på när de stämmer upp i sina lovsånger till våren. Våren är kall, blåsig, hattig, gråmulen och mullvadsbrunfulvissen - ja, när inte snön täcker eländet, vill säga. Åtminstone är större delen av våren sådan. När det blir grönt, skönt, varmt och blommigt så är det i princip sommar. Åtminstone här uppe.

Hönsen kurar inne i hönshuset, men ankorna stod innanför hönsgårdsdörren och möööhpade redan när jag klev upp, och ville ut på promenix. Jag har lagt ut korn, havre och värpfoder - i brist på solrosfrön, de är slut - under storhäggen till småfåglarna. Åtminstone 50-talet bofinkar har myllrat därunder sedan dess. Ja, bortsett från en kort stund när jag upptäckte att det satt en sparvhök här ute i björken (på bilden). Då var här tillfälligt rent på småfåglar.

Nu ti-tuu:ar talljoxen här utanför och en tupp gal. Nyss hörde jag grönfinken från andra sidan huset, förmodligen sitter den i storbjörken. Nassan var för gräslig både igår kväll och i natt och jag har sovit uselt. Kanske därför jag känner mig extra sur, grinig och gnällig. Jag ska försöka rycka upp mig lite grand och vända på det här usla humöret. Det börjar ljusna nu och jag tror att det har slutat snöa.

Inga kommentarer: