tisdag 24 april 2012

Kokvinnorna


Jag har lyckats missa filmen. Vill minnas att den gått åtminstone ett par gånger på TV. Nu senast, då jag verkligen hade planerat att se den, så gick vår TV-box - ellervareheter - sönder och det blev inget av. Jag trodde att den skulle gå att hitta på SVT-Play, men icke. Nu har jag i alla fall läst boken.

Något så vansinnigt vackert! Och jag är rörd och mållös över den oerhört respektfulla skildringen av de båda systrarna. Verklikgen helt fantastiskt.

Och de insiktsfulla tankarna om vad som har hänt med vår matproduktion. Fakta och tankar som jag känner igen från 'Döden i grytan' (som jag ännu inte lyckats formulera något om) och i viss mån 'Kor - en kärlekshistoria' med flera böcker.

Jag får nästan panikkänslor när jag tänker på det. Vad är det vi gör? Vad är det vi gör? Det här kommer att slå tillbaka mot oss på något vis. Det måste det göra.


Förresten ska jag nog låna filmen. Den finns på biblioteket har jag sett.



Tillägg: Nu när jag googlat på boken, ser jag att Britt - den äldre systern - dog i påskas. Hur har jag kunnat missa det? Och filmen sändes fyra(!) gånger i julas, och jag lyckades missa alla.

1 kommentar:

EvaP sa...

Jag såg filmen och den är lika intressant som "Hästmannen" (jag minns inte riktigt vad den filmen hade för titel).