lördag 8 september 2012

Försök att strukturera - tankar för mig själv


Jag har försökt att tänka efter vad jag verkligen tycker om att göra och vad jag behöver för att må bra, för att återhämta mig och få ny energi.
  • Tid att vara ensam
  • Läsa
  • Promenera
  • Gå i skogen
  • Simma
  • Någon slags meditativ syssla
  • Någon slags uppmjukande syssla
  • Handarbeta
  • Skönhet
  • Djuren
Flera av de här går att slå samman. Jag kan gå ensam på promenad och jag är ensam när jag simmar. Yoga fungerar både som meditation och någon slags stretching. Gå i skogen är i princip att ta en promenad, även om det är skillnad på vad jag "gör med huvudet". I skogen upplever jag och liksom fyller på, på promenad försöker jag rensa skallen helt och fokusera på steg, andning, takt.

Jag försöker också fundera över hur jag ska göra för att få in de här punkterna i denna flängande ostrukturerade tillvaro jag nu befinner mig i. Jag har aldrig varit en människa med fasta rutiner - till skillnad från Älsklingen, som är en fyrkantig typ - men nu, med tre barn, så känns det som jag faktiskt måste ruta in livet lite grand för att få det att fungera.

Ensamtid får jag de fyrtio minuter jag simmar. Får jag bara Nassan att sova middag lite mer regelbundet, utan att behöva vara på mig då, så skulle jag kunna få till lite mer. Likaså om jag lade in en kvällspromenad i veckan.

Läsningen får jag till hyfsat. I synnerhet nu sedan Älsklingen sedan ett par veckor har börjat sova i gästrummet, för att inte bli så störd på nätterna. Då behöver jag inte känna mig tvungen att släcka lampan för att han ska få sova. Han är extremt känslig och blir halvt hysterisk om han sover dåligt en natt. Själv har jag inte sovit en hel natt på ett år nu. Jo jo!

Promenad: Om jag schemalade en kvällspromenad i veckan, så skulle det innebära tre av punkterna på en gång: ensamtid, meditativ syssla och motion - som i och för sig inte står som egen punkt på listan.

Gå i skogen: Det skulle i så fall vara tisdagar eller onsdagar. Måndag och fredag har jag Trollet hemma och torsdagar storhandlar jag. Det var länge sedan jag promenerade med Nassan sjalad. Inte sedan jag var uppe i buan. Gå i skogen med Nassan blir ju inte helt och hållet ensamtid, men nästan. Jag slipper någon som mal i mina öron oavbrutet. Lite motion blir det, trots att jag inte går fort på mina skogspromenader, och ofta stannar och tittar, lyssnar, luktar. Att gå i skogen är någonslags sinnenas SPA för mig. Och nu inser jag mitt behov av skönhet och lägger till det på listan. Jag har ett stort behov av att titta på det som är vackert, och skogen är bland det vackraste jag vet.

Simning är jag ju på god väg att få till. Motion, meditation, fysisk njutning - den enda motionsform som ger mig någon slags fysisk njutning, för övrigt. Ja, det ska vara tai chi då, hur mycket motion det nu är. Och som sagt, motion står inte med som en punkt på listan. Jag behöver - precis som alla andra - röra på mig för att må bra, men jag vill att motion ska vara inbakat i sysselsättningar jag tycker om och mår bra av, och inte ha motion som en punkt för motionens egen skull. Något man ska "tvinga" sig till bara för att det är nyttigt.

Meditation: För meditiation måste jag vara ensam och ha det någorlunda tyst omkring mig. Det är svårt. Simningen är meditativ för mig, likaså promenader. Yogan är också meditativ, men jag har haft svårt att få den där lugna stunden för mig själv. När ungarna äntligen är i säng på kvällarna brukar jag vara så trött att lusten är borta, dessutom står ju den där förbannade jävla tv:n på jämt. Ja, ursäkta alla svordomar, men fy satan vad jag hatar den där jävla burken. Jag ska förhandla till mig en tv-fri kväll till, tror jag. Själv tittar jag på ett eller två program i veckan, Terra Nova på fredagkvällarna tillsammans med Draken och, om det funkar tidsmässigt, naturprogrammet på söndagar, också tillsammans med Draken. Det händer att jag tittar på 100% bonde också, men det är sällan vi lyckas pricka det och bara om jag har Draken med mig. Tai chi älskar jag, men tyvärr kommer jag inte ihåg formen. Jag skulle behöva gå en kurs igen. Jag gick en kurs för tio, femton år sedan men efter att ha haft så ont i knäet att jag inte kunde fortsätta köra formen under en lång period, så lyckades jag glömma bort den. Sedan lyckades jag äntligen hitta en kurs igen för fem år sedan, och anmälde mig. Men så blev jag gravid och mådde större delen av kursen fruktansvärt illa och var så trött att jag knappt kunde njuta, utan bara längtade hem till sängen. Hemma i lägenheten var det dessutom så jäkla trångt att det inte fanns plats att köra igenom formen så att den satte sig. Alltså glömde jag den i princip lika fort som kursen var slut. Sedan dess har jag letat efter kurser här uppe, men de få jag har hittat har inte gått att kombinera med jobb och familj. Nu har jag sett att det går igång en i Falun i november, men jag tvivlar på att det kommer att fungera. Vi får se. Jag ska suga lite på det.

Uppmjukning: Om jag bara kunde få mig själv att stretcha igenom kroppen en gång varje dag, så skulle jag må så väldigt mycket bättre. Jag är stel som en pinne och har alltid ont någonstans. Tidigare, när jag tränade regelbundet, stretchade jag alltid efter varje pass, och jag var jättemjuk och fin i kroppen. Det var så skönt! Jag begriper inte vad som hindrar mig. Jag behöver inte vara ensam, det behöver inte vara tyst. Det är bara att köra. Men varför kör jag inte??!

Handarbete: Det är framförallt handarbete jag har tänkt njuta av mina tv-fria tisdagar. Och så läsning. Kanske både och. Stickning i händerna och talbok i öronen. Handarbete lär ju dessutom vara likvärdigt med meditation. Fast kanske inte med talbok på, då.

Skönhet: Jag tycker om att titta på det som är fint. Jag fylls riktigt, får energi. Skog och fåglar ger mig energi och skönhetsupplevelser. Naturen överhuvudtaget, och vatten, snö och is. Jag tror att det är därför jag surfar runt så mycket på handarbetsbloggar (när jag ammar och "sitter fast"). Jag älskar att titta på hantverk. Jag tycker också om att gå på utställningar och muséer, och framförallt då att se olika typer av konst. (Jag sörjer lite att jag missade Liljevalchs Hemslöjden 100 år. Jag bläddrar också gärna i tidningar om inredning, trädgård och hantverk eller handarbete. Innan jag började på läkarutbildningen och fick barnen så gick jag mycket på balett. Det är också ett sätt att tillfredsställa ett behov av skönhet.

Någon slags sammanfattning:
Punkterna läsning, simning och skönhet är så gott som uppfyllda för närvarande, likaså handarbete - även om jag inte har fått till någon lyxtisdag än. Om jag tar en kvällspromenad i veckan och försöker gå med sjalad Nasse i skogen en dag, så är de punkterna också uppfyllda. Med simning och promenad får jag tid för mig själv. Om jag kunde få som rutin att stretcha en liten stund varje dag, så skulle det vara ypperligt. Jag behöver också få in mer regelbunden meditation. Jag borde också försöka komma iväg på utställningar och muséer då och då. Och nu inser jag att djuren också är viktiga för att jag ska må bra och att de ger mig energi. Jag har lagt till dem som en punkt. Den är också redan uppfylld.

Att göra/satsa mot:
  • Börja stretcha en gång om dagen
  • Förhandla med Älsklingen om lämplig dag för en kvällspromenad i veckan
  • Gå i skogen med Nasse tisdag eller onsdag
  • Kolla förutsättningarna för tai chi-kurs i november
  • Yoga eller meditation alla dagar utom onsdag (simning) och promenaddagen
  • Gå på utställningar och muséer ibland

Och så är det ju aldrig bra att ta för mycket på en gång, för då blir det bara pannkaka av det hela.

Att börja med
  • Gå i skogen med Nasse tisdag eller onsdag
  • Komma igång med stretching

Inga kommentarer: