lördag 8 september 2012

Från Botan - bland annat


Så mycket trädgårdsarbete som jag önskar blir det ju inte. Men en del växter jag köpte på Botan i Göteborg har tillsammans med några frösådder i alla fall åkt ner i jorden nere vid granhäcken, efter att rensning faktiskt utförts - gud bevars! Nu är det bara en liten snutt kvar att rensa. Jisses vad tungt det har varit! Eftersom jag ännu inte hunnit fylla på med marktäckare, och befintliga växter ännu inte hunnit växa till sig, så har det varit mycket bar jord för ogräset att invadera. En dryg tredjedel av de - ja vad är det? - 27, 30 metrarna har varit helt igensatta av revande vitklöver. Käre värld vilket nätverk och som jag har slitit för att få bort eländet. Jag kommer att drömma mardrömmar om triffidliknande vitklöver som invaderar hela mitt liv efter detta.

Från Botan två prydnadsgräs: Panicum virgatum 'Shenandoha' (Jungfruhirs) och Miscanthus sinensis 'Hermann Müssel' samt den lilla godbiten Ranzania japonica.

De egenhändigt frösådda var Cryptotaenia japonica var atropurpurea som jag även tidigare haft som bladväxt, men nu lärt mig faktiskt är något ätbart, nämligen mitsuba. Därtill Primula elatior (lundviva) samt något som tappat etiketten men som jag misstänker är någon form av Primula, kanske vanlig jordviva.


(Vattenfallet finns på Botan)

Inga kommentarer: