fredag 7 september 2012

Ta hand om mig själv


Jo, jag fick ju det i läxa av psykologen. Det började bra. På onsdagen åkte jag och simmade samtidigt som Draken var på simskolan. På torsdagen tog jag en promenad när Älsklingen kom hem och kunde lösa av. På fredagen dealade jag till mig 'tv-fri tisdag' (jag ska få sitta och mulla i min fåtölj i vardagsrummet och läsa, handarbeta eller vad som nu lockar utan att den förbannade jävla tv:n står på). Under helgen blev det lite trädgårdsarbete och frösådder. Jag längtade mig nästan fördärvad efter den där tisdagkvällen. Vilken lyx! På måndagen blev jag sjuk. På tisdagen var jag så dålig att jag stupade i säng samtidigt som ungarna. Ingen tv-fri lyxtisdag. På onsdagen var jag fortfarande dålig och hade därtill en helt obrukbar - trots fulldos av diverse medikamenter - högerarm. Älsklingen fick åka med Draken till simhallen. Ja, och där kom jag av mig på något vis.

I tisdags laddade jag på nytt för en tv-fri lyxkväll, men Nassan bara skrek och skrek och ville inte sova, så det var ju helt meningslöst att gå och sätta sig där nere i fåtöljen. Hur skulle jag kunnat få någon ro, även om jag nu stålsatt mig och bestämt mig för att slå dövörat till?

Men så i onsdags kom jag faktiskt iväg och simmade igen. Jag hade ju hoppats på att hinna 1500 meter den här gången, men det blev bara 1 300. Nå ja, jag blir kanske snabbare efter hand så att jag grejar de där femtonhundra vad det lider. Det känns inte som jag simmar så sakta, men det vore väl konstigt om jag hade samma tempo nu som då, för tolv år sedan, då jag simmade ett par tusen meter tre gånger i veckan. Jag hoppas lite grand på att Draken ska gå steg 3 efter dessa tio gånger, och att Trollet kan börja med steg 1 nästa termin. Då skulle jag kunna fortsätta simma en gång i veckan utan att det "kostar" något. Ungarna bara måste ju lära sig simma, så är det.

I övrigt har jag bara flängt och flängt och flängt. Känns det som. Men idag är jag "ledig". Jag skulle verkligen behöva röja lite här hemma och städa hönshuset, men nog ska jag väl kunna få till någon liten stund då jag kan göra något bara för mig - för återhämtning, och i förlängningen för att vi alla här hemma ska må bra.

1 kommentar:

EvaP sa...

Tack, Scylla, för fröerna. Åhh...det känns ända in i hjärtat att det ska bli bra med pioner från dig.

Wallebo ska bli ett "de kommer från Scylla, eken kommer från Walles farfar, valnötsträdet från Saras morfar" och så vidare.

Tack!