onsdag 6 januari 2010

När ork och lust tar slut

Här ser hemskt ut. Barrande julgran. Barrande enris. Barrande tallris. Vissna julgrupper. Dammråttor och katthårstussar. Kattsand utanför lådorna. Allmänt fläckigt, odammsuget, otorkat och oputsat. Den rena tvätten ligger i två Ikea-bagar, och blir aldrig urplockad. Stryktvättkorgen är överfull.

Trollungen pusslar och pusslar och det ligger pusselbitar överallt. Draken sprider sina djur, Gormiti, Pokemon, kort och Älsklingens schackpjäser över hela huset; på golv, i hyllor, i mina blomkrukor, i vattenkannan, på köksbordet, i soffan, i sängarna...

Och så byggs det kojor. Att bygga en koja innebär att man samlar ihop alla täcken, filtar, dynor, kuddar, madrasser man någonsin kan få fatt på, och lägger allt i en rörig hög där man kan vara säker på att den är som allra mest ivägen.

Och mjukisdjuren stuvas i stora travar under datorbordet, så att man inte får plats med fötterna, mellan min säng och mitt nattduksbord, i min säng, i Trollets säng eller bakom fåtöljerna i vardagsrummet. Huvudsaken är det är i vägen och/eller så krångligt som bara möjligt att plocka upp eländet.

Olivia borde kammas. Lizzy och Wilma behöver få klorna klippta. Draken är osannolikt långhårig och behöver gå till en frisör. I Dalarna måste man planera sina frisörbesök typ ett halvår i förväg, och det är inte öppet på lördagar och inte fredageftermiddagar. Drop in existerar inte i praktiken.

Jag hoppas att kaninen inte fryser ihjäl i natt.

Nu ska jag gå och lägga mig. I morgon en ny härlig dag på akuten. Jag hoppas att folk har vett att hålla sig inne när det är -30° och låter bli att gå ut och bryta armar och ben av sig. Och framförallt hoppas jag att folk låter bli att söka akut för "jag har haft ont i ryggen sedan i somras, och jag har tagit en Alvedon och det hjälpte inte; jag vill ju inte ta tabletter". Patienter är inte kloka i huvuet. Sedan kan ni påstå hur mycket ni vill att det är doktorerna och vården det är fel på.

Trött och sur? Jag?!???

2 kommentarer:

kicki sa...

Dammråttor är det gott om här med, plastgranen barrar inte och råttburen STINKER!

som elak styvmor har jag rätt hård disciplin på leksaker - de ska hålla sig i barnets rum! Men bodde vi i hus med mer plats och barnet var här jämt vore det nog annorlunda. Däremot skulle jag nog fortfarande insistera på att den som ställer till med oredan tar rätt på den - det blir ett så hårt slag när man plötsligt uppnått en ålder då det förutsätts att man ska städa trots att det aldrig krävts av en tidigare...

KD sa...

Ack, inga barn med kojor, leksaker här - men periodvis kan vi själva ställa till det ganska bra. Eller snarare inte ha orken att plocka undan hela tiden. Det får jag förlåta mig själv har jag bestämt. Gör det du med :-)