fredag 6 september 2013

Fotografiska

Fotografiska är mitt favoritmuseum tror jag. Inte för att jag egentligen kan något om fotografi, eller ser mig som någon som är särskilt intresserad av fotografi och inte för att jag har varit där så väldans många gånger, men de tre gånger jag varit där har det varit så lyckat och jag har känt mig så upplyftad lång tid efteråt. Dels för utställningarna, dels för att det är ett sådant härligt ställe. Cafeterian är underbar - med reservationen att den är så knökfull på helgerna att man knappt tar sig in - och utsikten därifrån, vid Stadsgårdskajen, är enastående. Butiken är trevlig och toaletterna helt fantastiska.

Jag gillar att se helt enkelt. Jag gillade histologi och att mikroskopera. Jag gillar röntgen och annan bilddiagnostik. Jag gillar foto, bild, skulptur, arkitektur, trädgård, växter, djur... bara för att jag tycker om att se, inte för att jag kan något om det, har någon slags förfinad smak eller ens kan skilja bra från dåligt, enligt gängse normer, i någon högre utsträckning.

Jag såg Maplethorpe - som jag förvisso sett tidigare, på Moderna tror jag.

Sedan såg jag Christer Strömholm - som jag förvisso sett tidigare, på Moderna tror jag :)

Och tack och lov för reklamtidningen Fotografiska som med jämna mellanrum kommer med Svenskan. (Ja, så vänstervriden jag nu blivit på gamla dar, så är Svenskan ändock landets bästa tidning). Tack vare Fotografiska upptäckte jag Ruud van Empel. Eller var den en artikel i SvD? Nå ja! Jag såg Ruud van Empel och jag är helt såld. Jag kan inte riktigt förklara det. Jag köpte boken - för en massa pengar, inte helt likt mig.

Nu har det kommit ett nytt nummer av Fotografiska. Och jag är såld igen. Pieter Hugo. Helt fascinerande och fullkomligt vidrigt. Jag bara måste se utställningen. Den här bilden är på omslaget, och jiiiiiiis, inte visste jag att hyenor är så stora och biffiga.


Ja, den här bilden är väl inte så vidrig, men googla ni på de andra, om ni inte redan känner till dem. Apokalyps.

Favvis av Maplethorpe (Va, ni hade väl inte väntat er något avklätt va?)



Strömholm



Van Empel




2 kommentarer:

Tine sa...

Åh, Fotografiska är en favvo här också! Har varit medlem det senaste året och glatt kunnat glida förbi de ringlande köerna vid mina besök. Och att fika där är en fröjd.

Tine sa...

Åh, Fotografiska är en favvo här också! Har varit medlem det senaste året och glatt kunnat glida förbi de ringlande köerna vid mina besök. Och att fika där är en fröjd.