söndag 17 september 2017

Arn


Är jag månne den sista i detta land att läsa serien om Arn? Nåväl, nu är det gjort. Eller snarare, jag har lyssnat.

Eftersom jag hade planerat in stopp vid Varnhem och Gudhem på vår resa ner till Mor i Viken och Alvastra och Vadstena på vägen upp, så tänkte jag att det kunde vara kul att ha läst den. Nu hann jag förvisso bara med första delen innan vi åkte, men därefter har jag lyssnat på de följande två. Arvet efter Arn har jag däremot inte lyssnat på än. Jag har inte riktigt fått klart för mig om det är en fristående eller en fjärde del. Jag klämmer väl den så småningom.


Jo, nog var den väl värd att lyssna på, det tycker jag nog, även om Arn snarast framställs som en superhjälte. Och Tomas Bolme är ju alltid trivsam att höra. 


Det är rätt fascinerande hur stor genomslagskraft serien haft. Till och med i Varnhems klosterkyrka har Arn sin plats. Och han har en egen hemsida, den gode Arn, där det finns det tips om hur man reser i hans fotspår.


Inga kommentarer: