onsdag 13 september 2017

Roadtrip med Drake


Jag har varit på en liten roadtrip med Draken. Han är väldigt historieintresserad och resan var en födelsedagspresent. Han fick välja några historiska platser han ville se och så for vi iväg, bara han och jag. Vi har sovit på vandrarhem och B&B längs vägen, ätit på restaurang om dagarna och mysat med film på kvällarna.


Han är särskilt intresserad av medeltiden och i synnerhet av borgar och valen blev:
  • Gripsholms slott
  • Nyköpings hus
  • Stegeborgs slottsruin
  • Örebro slott
Vi bokade bara in en borg per dag för att ha tid att stanna längs vägen om vi fick syn på eller på annat sätt fick nys om något spännande. 


Första dagen blev det alltså Gripsholm. Först gick vi runt själva i en och en halv timma, sedan följde vi med på guidning och slutligen tittade vi lite själva igen. 


Naturligtvis måste jag fota runstenen - ja den kända av dem då. Det måste rimligen vara den mest kända runinskriften bland folk i gemen.

Tola lät resa denna sten efter sin son Harald, Ingvars broder.
De foro manligen fjärran efter guld
och österut gåvo örnen föda.
De dogo söderut i Särkland

Draken är mäkta imponerad över att jag kan läsa runor och tycker att jag är lärd, ha ha! Fast att läsa runor och tyda runinskrifter är ju inte riktigt samma sak och vad gäller det senare har jag nog lagt av mig en del. 


På en höjd, i närheten av slottet, fick vi syn på en ruin som vi passade på att titta närmre på. Det visade sig vara Kärnbo kyrkoruin


Därefter for vi vidare till Nyköping, där jag bokat rum på Nyköpings vandrarhem, som ligger precis mitt emot Nyköpings hus. 

På kvällen gick vi på kinarestaurang - Drakens val - och sedan gick vi tillbaka till vandrarhemmet, mullade till det i min säng och satte oss att titta på de första avsnitten av Terra Nova.



2 kommentarer:

Viola_T sa...

Vilken fin äventyrsdag! Och mer blir ska det bli förstår jag.

Scylla sa...

Jajjamensan :)