måndag 18 september 2017

Roadtrip med Drake, 5


Efter frukost på Vita Krala bar det av mot Örebro och slottet. Det visade sig bli en stor besvikelse. Någon guidning skulle vi inte kunna få, så där på vardagen under lågsäsong, men slottet skulle vara öppet 10-18 hade jag googlat mig till. Efter att ha betalat en riktigt fet parkeringsavgift travade vi in, glada och förväntansfulla - bara för att upptäcka att det enda som som egentligen var öppet var turistinformationen. Jäklar vad sur jag blev! Jag ska ta och maila dem och skälla lite, har jag tänkt.

Närbild på en av delfinerna vid porten in till borggården

Tack vare tips från en Facebookvän, som där följde vår resa, tog vi oss i alla fall till Wadköping. Vi gick längs ån, genom stadsparken där det fanns en del roliga skulpturer.




Rosenflockel, astilbe och fackelblomster. Tjusigt tycker jag.


Draken var väl inte jättebegeistrad över Wadköping, men lite nöjd ändå med att ha fått se Kungsstugan, där hertig Karl ska ha övernattat vid något tillfälle.


Den här texten står ovan dörren till rummet där han sov. Pax intransibus, salus exentibus (Frid åt de inträdande, välgång åt de utgående)


Jag tyckte att det var kul att se Kajsa Wargs hus.



Aha, det är därför skålarna har den där vågiga kanten!



Och kanske, ändå, tog Draken lite intryck av det där med Kajsa Warg, för han har föreslagit, sedan vi kom hem, att vi ska laga gammaldags mat, till exempel något från Hjelpreda I Hushållningen För Unga Fruentimber.


Efter fika och lite titt i några butiker - där jag inhandlade en ljuslykta - åkte vi till Svampen för att titta på utsikten. Även det ett tips från FB-vännen. Det tyckte Draken var kul, trots att det inte handlade om historia. Därefter tog vi oss in till centrum igen för att äta thaimat. Trots att vi egentligen kom för sent för buffén, fick vi äta av det som fanns kvar, och det var mycket och fint, därtill till reducerat pris.


Eftersom det nu inte blev något Örebro slott, googlade vi oss fram till att Kägleholms slottsruin skulle ligga ganska nära och dit ville Draken åka.


Inte mycket finns kvar av slottet, bara källaren som man lagt tak över för att skydda, men Draken var lycklig i alla fall.


Svarta Örns Ordens kors stod där - jag minns inte varför


Så här tjusigt var slottet i sin glans dagar. Även denna bild ur Suecian.


Vi svängde förbi Ödeby kyrka, som ligger strax intill, men den var förstås också stängd. Synd!

Draken ville ta en liten omväg hem, över Köping och Fagersta, så att vi fick se lite nya vägar. Av en slump träffade vi då på Skoftesta skans, en fornborg med tre (!) ringmurar. Faktiskt lite kul att se. Det var hart när omöjligt att få till en bild där man ser dem alla, men här är i alla fall en där Draken sitter uppflugen på en stor bumling i en av dem.


Den låg väldigt lättillgängligt innanför en rastplats på E18, mot Arbogahållet till.

Efter Skoftesta körde vi i princip raka vägen hem. Ett stopp på en mack för att modern skulle få lite kaffe så hon orkade köra bara. Draken fick sig lite Mountain Dew, älsklingsläsken.

21.30 på tisdagen avlämnades så Draken hos sin far. Ganska nöjd tror jag.



Inga kommentarer: