torsdag 14 september 2017

Roadtrip med Drake, 3


Tredje dagen bar det av till Stegeborgs slottsruin. Jag hade googlat fram att det gick att lösa biljett från en automat utanför slottsområdet året runt. Sommartid skulle det gå att köpa en audioguide i en kiosk intill. Eftersom Stegeborg egendom verkade ha en del aktivitet året runt, ett litet hotell med restaurang, mailade jag och förklarade att jag skulle komma med min särdeles historieintresserade 14-åring och frågade om det möjligen skulle gå att få tillgång till en audioguide trots att säsongen var över. Jag tänkte att de kanske skulle vekna inför det faktum att ett barn var inblandat och ordna så att vi kunde köra förbi restaurangen, eller så, och få en. Men svaret kom efter att vi redan åkt därifrån och jag upplystes om att det inte var möjligt. Faktiskt tror jag att det hade varit ganska lätt att ordna för dem om de bara hade velat. Nå ja!


Draken var lite besviken över att vi inte fick någon audioguide, men vi hade en bra dag ändå. Det fanns hyfsat med info inne i ruinen och Draken var lycklig. Stegeborg ser ju rätt spännande ut med sitt torn och har lite mer av 'borg' över sig, i den bemärkelsen Draken tänker sig, tror jag, än de andra som byggts om och till i senare tid alternativt brunnit ner.


Runt kring slottet fanns en fruktgård med massa äpplen och päron och därtill en massa stora träd och buskar. Fint så här på hösten med alla bär, frukter och nypon. Där fanns också en plantering som måste vara ganska nygjord och en hel del bänkar utsatta så att man kunde sitta med vacker utsikt, så uppenbarligen läggs det en del krut på att hålla det fint.

Oskar II antar jag.

Gustav V antar jag.


Utsikt från tornet. Det finns två våningar ovanför, men dem kunde man inte gå upp i. Och hur någon någonsin har kommit upp i dem begriper jag inte, för så här såg det ut i taket. Och folk kan ju knappast ha hissat sig upp genom hålet. Kanske var de övre våningarna, eller i alla fall den närmast övre, förbunden med en huslänga, så att man kunde gå den vägen. Fast det rimliga vore väl att de övre våningarna var till för försvar och varför skulle soldaterna gå genom huset istället för upp genom tornet?


Nej, det ser inte riktigt så ut, när jag nu hittat en bild från Suecian - sannolikt lite överdriven den också.


Naturligtvis måste Draken fotas när han stod där uppe i tornet.



Älskade barnet mitt!

Efter slottsruinen åkte vi vidare mot nya äventyr. Lite mer hann vi den dagen...

Inga kommentarer: