lördag 16 september 2017

Roadtrip med Drake, 4


En bit från Stegeborgs slottsruin ligger Skällviks kyrka. Tyvärr var den inte öppen så att vi kunde komma in. När jag var barn stod kyrkorna öppna. Jag minns att många hade ett inspelat material, så att man kunde trycka på en knapp och höra prästen - eller kanske någon annan - berätta kyrkans historia. Jag älskade det! Tyvärr hade mina föräldrar inte alls något sinne för kyrkor och deras historia, och det var inte så ofta jag lyckades övertala dem att stanna så att jag fick gå in. Jag önskar verkligen att kyrkorna stod öppna även idag.


Kyrkan idag, från ett annat håll, med slottsruinen i ryggen.


Bo Beskow visade sig ligga begravd här.

Ytterligare en bit bort ligger Skällviks borgruin. Dit måste vi naturligtvis också åka. Vi vandrade längs hjulspår in mellan fält, beteshagar och skogsdungar med stora vackra ekar. När vi närmade oss borgen måste vi in i en beteshage, inhägnad med elstängsel. "Stäng grinden efter dig" stod det på en skylt, och min stackars Drake fattade tag i tråden, som släppt från plasthandtaget, och fick naturligtvis en sjuhelsikes stöt. Jisses vad skärrad han blev. Stackars barn! Har jag verkligen inte lärt honom bättre? Nu vet han i alla fall.


Sedan tog vis oss vidare, via Söderköping (igen) där vi åt sushi innan vi fortsatte norröver. Jag hade bokat rum på ett B&B, Vita Krala, i Haddebo, en liten skogsby. Ett fantastiskt ställe drivet av ett holländskt par, mycket trevliga. Huset var fantastiskt. Det ser inte så gammalt ut, men golvet, mörka, breda, lite ojämna träplankor vittnade om annat. Inredningen var mysig och väldigt spännande. På bottenvåningen drev de restaurang - där vi inte åt, men som enligt uppgift är mycket bra. Draken tyckte att det var lite konstigt att dela ett privat hus med värdparet och det är klart, det blir lite annorlunda än ett vandrarhem, där alla är gäster.


Läs gärna här Viola, det kan göra dig glad, tror jag :)


Fin frukost fick vi också. 


I huset mitt emot bor författaren Torbjörn Säfve. Fast det listade jag ut först efter att vi åkt därifrån, efter att ha sett en uppgift om att han bodde i byn. Namnet känner jag ju så väl igen, men jag har aldrig läst honom, så jag blev nyfiken och började googla. Nu har jag siktat in mig på att läsa den här.




1 kommentar:

Viola_T sa...

Ja Scylla, det där husräddandet i Haddebo gör mig oerhört glad. Till gagn för många är det dessutom. Tack för tips!

Er innehållsrika resa kommer Draken att ha med sig livet ut kan jag tro. Och även du förstås. Det minner mej om resor med pappa som ciceron till historien i södra o mellersta Sverige.