onsdag 13 september 2017

Smått och gott från Gripsholm


Några detaljer jag fastnade för


Till vänster, precis när man kommer in på
borggården finns de här.



En av kanonerna som står på borggården,
jag minns inte om det var Galten eller Suggan.



Förgylld stuckatur i taket - eller åtminstone målad
i guldfärg. Eller kanske inte ens stuckatur?




Jag har blivit så förtjust i kristallkronor på gamla dar



Golvkakel. Eller ska det kallas klinkers då? Det fanns glasunderlägg
med detta mönster i museibutiken. Jag ångrar att jag inte köpte dem.



Från en fönsternisch



Dörr och väggpanel med intarsia



Stolsrygg med en fräsig riddare



Kakelugn med rosor



Kakelugn i blått



Fönsternisch 



Skänk för husgeråd. Insidan av skåpluckan.



Gustav III:s teater



Takkupolen i teatern

Inga kommentarer: