tisdag 18 augusti 2009

Opdag

Jodå, samma barnsliga njutning av lukten av sterilium, av att bli påklädd, av att få assistera. En mastektomi med axillarutrymning och två sektor med sentinel node (friska körtlar i bägge fallen). En utskrivning och två gamla epikriser betade jag också av. Jag ska tillstå att jag, uhrm, lagt av mig när det gäller att sy, men jag kämpade på med så väl sub- som intrakutana, med en nålförarare som inte riktigt ville lyda och en vimsig hjärna som inte kunde komma ihåg vilket håll jag snurrade åt sist.

Ja, jag VET! Ibland måste jag bara få svänga mig med lite doktorska, jag har ju aldrig någon att prata jobb med. Känner man ett våldsamt behov att få termerna förklarade för sig kan man googla eller fråga. Annars är det bara att låta det gå in genom ena ögat och ut genom det andra och skynda vidare till nästa blogg :)

6 kommentarer:

kicki sa...

Jag är uppenbarligen hyffsat miljöskadad efter uppväxt i sjukhus-familj (läkare, sjuksköterskor, läkarsekreterare) för jag hängde med rätt bra. =)

aniara sa...

Jag läste min vän Lilla Mysans blogg så jag har fått en viss vana av såna här uppdateringar.. och så klart tycker jag att det är otroligt spännande att jag känner folk som kan sånt här komplicerat! :)

fiberfrossa sa...

Jag (tror att jag) fattar så mycket som att du varit med och opererat tuttar och fick sy ihop sen, både in- och utvärtes stygn. Epikris och sentinel node vet jag inte vad det betyder, men ska googla.

Basilika sa...

Jag gillar när du svänger med doktors-lingo :)

imseh sa...

Jag googlar med glädje! Älskar att få lite insyn i nya världar och lära mig något nytt! Heja!

Garbo sa...

:)