onsdag 28 mars 2012

Äggmysterium

Igår eftermiddag när jag kom ut i hönshuset så låg Blåklocka i högra redet och ruvade. De gör det lite titt som tätt, hönorna, och så kliver de av efter en halv dag, och så blir det inte mer. Men man vet ju aldrig, kanske tänker man, kanske har hon lagt sig för att ruva ordentligt nu. I vänstra redet låg fyra ägg. Jag lät dem ligga kvar, för i det fall hon bestämde sig för att ligga kvar, så tänkte jag lägga in de fyra äggen under henne, i hopp om att få lite fler kycklingar.

I morse när jag släppte ut hönsen var Blåklocka med de andra ut. När jag tittade in i hönshuset så låg där bara två ägg i vänster rede och fyra i det högra. Jag tittade och tittade, inga spår efter något trasigt ägg, som förklaring till varför det bara var två kvar. En smula förvirrad lät jag äggen ligga kvar. Ibland går ju hönorna ut en kort stund för att äta och går sedan och lägger sig igen, och jag ville vara säker på att Blåsippa verkligen klivit av för gott, så att säga.

Nu på eftermiddagen, när jag konstaterat att Blåklocka fortfarande var ute, och jag gick in för att hämta de där äggen så såg det ut så här:


Hå hå ja ja! Blåsippa, Lilja och Näva, i tur och ordning.

Men alltså... vart i herrans namn har äggen tagit vägen? Jag kan väl i och för sig tänka mig att hönsen själva skulle kunna ge sig till att äta upp dem, att kanske en mus eller en råtta skulle kunna ge sig på dem eller att en skata eller kaja hittat in och tagit dem. Men inget av dessa djur kan väl för sjutton bära iväg på ett intakt ägg, eller för den delen äta så rent att det inte skulle synas ett enda spår av två knäckta ägg. Var fagerlund är de? Förslag?!

2 kommentarer:

kicki sa...

Jodå, råttor kan utan större problem bära iväg med hela ägg. De ser hysteriskt roliga ut när de försöker få munnen runt dem.

Scylla sa...

Menar du det?! Ja, jag förstår att det måste se vansinnigt lustigt ut :) Men bära dem ur redet och ner???