måndag 19 mars 2012

Blåst


I morse var det minusgrader igen. Nu har det orkat sig upp till plus två. Vinden sliter i grenar, strån och fjädrar, flaggstången svajar och lönnlöven slår kullerbytta över gräset. Ankorna har vankat ner i samlad tropp till hästhagen för att beta. Pip går runt med sin hönsaflock och gör ett och annat utfall mot ungtupparna när de springer i utkanten och försöker tjuvpara sig med hönsen. Hans krage glänser som koppar i solen, och han är riktigt stilig.

Egentligen borde jag gå ut och städa hönshuset, men jag är omtöcknad av trötthet efter att Nassan två nätter i rad bestämt sig för att hon ska ha tutte i munnen när hon sover, hela natten - och då menar jag hela - och huvudvärken jag vaknade med vill inte släppa, så jag struntar i det. Alldeles strax kommer Draken hem med skolbussen och om en dryg timma ska jag åka och hämta Trollet hos dagmamman. Sedan är det fullt hallå här igen. En liten stund kvar att njuta av stillheten.

Inga kommentarer: